Op de fiets tijdens de formatie pauzeweek?

06/08/2024 - Algemeen

Beste politici

Beste formateurs

 

Na weken van onderhandelen, coalities smeden, nota’s opstellen en analyseren is het tijd om even uit te blazen. Een welgekomen pauzeweek. Om daarna terug vol energie  de federale, Vlaamse en Brusselse regering vorm te geven en de lijnen uit te zetten voor de komende vier jaar. Maar nu, even herbronnen samen met de familie. Even weg van al de druk, het hoofd leegmaken en op zoek naar nieuwe energie 

Fietsers waaien op zo’n momenten uit op de fiets. Hoe heerlijk toch, de wind in de haren, de zon in het aangezicht. Geen grote plannen nodig, de banden oppompen volstaat wellicht. Om dan de deur achter zich te sluiten en de straat uit te fietsen. In een gezapig tempo genietend van het uitzicht of sportief vol op de trappers; een tussenstop voor een ijsje, koffietje of een verfrissend pint; met een gezellige bende op stap of even weg van alles en iedereen.

Welke route heb je zo in gedachten?. Hoogstwaarschijnlijk niet de route langs de steenweg met het kleine ‘moordstrookje’, maar eerder het jaagpad langs het kanaal. Slimme keuze om bewust gevaarlijke kruispunten met druk autoverkeer te mijden, zeker als je met je kroost op stap bent. Zonder er veel bij na te denken, heeft de zoektocht naar verkeersveiligheid je route bepaald.

Sta ons toe om na de rustweek, als het hoofd wat leger is en de batterijen wat voller, je aandacht hierop te vestigen. Je krijgt zoveel energie als je aangenaam en veilig kan fietsen. Het is misschien niet de grootste prioriteit aan de onderhandelingstafel maar wel een no-brainer waar iedereen zich achter kan scharen. Ook die ene politicus waarvan je het gevoel hebt dat die de afgelopen weken vooral stokken in de wielen heeft gestoken. 

 

Zit je aan de federale onderhandelingstafel? Maak dan een punt van het rijbewijs op punten. België is één van de laatste Europese landen waar zo’n systeem van progressief zwaardere straffen ontbreekt. Studies tonen aan dat het herhaaldelijk plegen van overtredingen een voorspellende factor is voor betrokkenheid bij crashes. Ook de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) is in haar persbericht van 1 augustus 2024 stellig: “Een geldboete volstaat niet altijd als afschrikmiddel. Het vooruitzicht om je rijbewijs kwijt te spelen, zal voor die categorie van bestuurders heel wat efficiënter werken.”

Zit je aan de Vlaamse onderhandelingstafel? Hoog tijd om die typische Vlaamse steenwegen een toekomstgerichte facelift te geven. Deze gewestwegen zijn cruciaal voor mobiliteit, ze verbinden woonomgevingen, concentreren voorzieningen en winkels. Nu vormen ze nog te vaak een barrière. Het zijn drukke autoroutes waar het allesbehalve evident is om veilig over te steken, laat staan in alle comfort te fietsen. En ja, er is de afgelopen jaren heel wat in fietsinfrastructuur geïnvesteerd. Hou dit de volgende legislatuur aan met ook een focus op deze grote verbindingswegen. Pas dan kan er echt impact worden gemaakt .

Zit je aan de Brusselse onderhandelingstafel? Blijf investeren in de fiets. Iedereen weet dat de financiële situatie van onze hoofdstad allesbehalve rooskleurig is. De volgende regering moet moeilijke keuzes maken, ook op het vlak van mobiliteit. Zet de beperkte beschikbare middelen dan ook zo efficiënt mogelijk in. Nieuwe fietsinfrastructuur loont en is nodig om ervoor te zorgen dat nog meer Brusselaars voor de fiets kiezen. Er is 25 à 30 miljoen euro nodig voor een performant fietsnetwerk, waarbij we voor de cyclostrades kunnen rekenen op extra federale ondersteuning met Beliris. Deze kostprijs is naar schatting tien keer minder dan de renovatie van één autotunnel en honderden keren minder dan metrolijn 3. 

 

Trouwens, ondertussen terug thuis na die deugddoende fietstocht? Morgen meer van dat? En pssst, nu je toch volop de smaak te pakken hebt, raadpleeg ook even het volledige memorandum van de Fietsersbond. De fiets.t.er dankt u.