Nieuwjaarsbrief aan Brussels minister Elke Van den Brandt
Liefste Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid
Liefste Elke Van den Brandt
Aan het begin van dit nieuwe jaar,
staan we als fietsers met wensen klaar.
Ook terugblikken op 2022 doen we graag,
het Brussels fietsbeleid evolueerde, altijd gestaag.
Het aantal fietsers in onze hoofdstad ging er op vooruit,
een miljoen fietsers aan de Koolmijnkaai, Wetstraat, de fietsstad ontspruit.
Cargo-, elektrische of stadsfiets, voor veel Brusselaars is de keuze evident,
aan diverse fietsen in het straatbeeld raken we steeds meer gewend
In een toespraak zeg je wel eens: Build it and they will come,
alle Covid fietspaden zijn definitief, job well done.
Ambitieuze plannen voor fietsinfrastructuur: Ninoofse Steenweg, Keizer Karel en Tervurenlaan,
maar discussies over parkeerplaatsen zetten dossiers op de lange baan.
Zoals steeds: de olifant in de kamer blijft de autodruk,
de Good Move tegenstand was hiervan het bewijsstuk.
In meer openbare ruimte, luchtkwaliteit en actieve modi blijven we geloven,
de aanpak en niet de doelstelling moet anders, dat moet je beloven.
Meer dialoog, tijd en flexibiliteit,
tot het luisteren naar elkaar zijn we bereid.
Maar ook in 2023 zijn we niet naïef,
mobiliteit moet duurzamer, er is geen alternatief.
Lieve, Fanny, bij hen staan we stil,
dodelijke fietsongevallen die niemand wil.
Want tot onze grote spijt,
zelfs al is verkeersveiligheid de prioriteit.
Er moet nog erg veel gebeuren,
gevaarlijk verkeer kunnen we nooit goedkeuren.
Uitbreiding van de zone 30, nieuwe zwarte punten in een lijst,
handhaving en een snelle opvolging is hier vereist.
Brussel verandert, fietsen is duurzame mobiliteit,
alleen maar goed voor de economie en gezondheid.
Dat laatste wensen we je in het bijzonder van harte toe,
veel beterschap, een vlotte revalidatie, doe dat goe.
Samen fietsen we dan vol goede moed,
het nieuwe jaar tegemoet
Dikke zoenen
Van je Fietsersbondkapoenen