My Bikeworld: publieksfavorieten en genomineerden

29/08/2015 - Algemeen

In de zomer van 2015 nodigden de Fietersbond en de GRACQ fietsers uit om hun ideale fietswereld te ontwerpen. Fietsers in heel België zetten hun concrete oplossing voorstellen om hun omgeving fietsvriendelijker te maken. Ze zetten hun project op de kaart van My Bikeworld en probeerden hier vervolgens steun voor te krijgen van andere fietsers. Iedereen kon slechts 4 stemmen uitbrengen zodat de cijfers niet kunsmatig werden opgeklopt.

Op 15 augustus werd de stemming afgesloten en boog een jury zich per gewest over de tien projecten met de meeste stemmen. Per gewest kwamen drie genomineerden uit de bus, waarvan telkens één winnaar.

Vlaanderen

Top 10 met de meeste stemmen

1. Leuven: N26 x E314 Ongelijkgrondse kruising op- en afritten en fietsbrug
2. Temse Fietstunnels onder de N16 en de Hoogkamerstraat in Temse
3. Antwerpen Borgerhout: Geef de Turnhoutsebaan een fietspad!
4. Heist-op-den-Berg: Veilig fietspad N10
5. Antwerpen Velo's op universitaire campussen Antwerpen
6. Olen Fiets(O)lenstrade
7. Geel Fietsveiliger Dimpnaplein
8. Hove Fietsostradebrug
9. Affligem Centrum Hekelgem = 1 richting
10. Antwerpen Borgerhout Metamorfose straat naar fietsstraat

Genomineerden

  • (4) HEIST-OP-DEN-BERG: Een écht fietspad langs de N10, Lier-Aarschot - De N10 is een zeer drukke baan met veel vrachtverkeer. Er is geen afscheiding tussen het fietspad en de rijbaan. Het fietspad zelf is amper breed genoeg voor een fietser, met een bakfiets of fietskar rijden lukt er dus zeker niet. Ouders durven via deze weg hun kinderen niet met de fiets naar school te brengen. Al ruim 30 jaar geleden werden vrijliggende fietspaden beloofd, maar die liggen er nog steeds niet.
  • (5) ANTWERPEN: Velo’s op universitaire campussen - Het Antwerpse fietsdeelsysteem Velo is een groot succes, maar de perimeter waarbinnen de stations liggen, is beperkt tot binnen de Ring rond Antwerpen. Velo's beschikbaar stellen op alle universitaire campussen, ook buiten de Ring (campus Drie Eiken), zal nog meer mensen winnen voor de fiets als vervoermiddel.
  • (1) HERENT: Fietsoversteek aan kruising van de N26 en de E314 - Dit kruispunt is dé ontbrekende schakel op de fietsroute tussenHerent en het centrum Leuven, en al sinds 2002 één van de zwarte punten op de lijst van de Vlaamse overheid zelf. De voorgestelde oplossing houdt in twee fietspaden in, één aan elke kant van de N26, met fietsbruggen over de autoweg en tunnels onder de op-en af-ritten.

De Vlaamse winnaar van My Bikeworld

Brussels Gewest

Favorieten van het publiek

1. Un autre visage pour la rue de la Loi
2. ACTIEVE GROENFASE
3. Traversée du Jardin Botanique
4. Confort du pavé
5. Two-way bike lane on Rue Belliard!
6. Half-en-half / moitié-moitié / Half-Half
7. Sobieskilaan
8. Van Praet brug Rode lichten vermijden
9. Brug over kanaal te Kuregem
10. Verwijder gemengd fietspad

Genominieerd door de jury

  • (2) SAINCTELETTE: Herinrichting van het kruispunt met actieve groenfase - Dit voorstel biedt een oplossing voor één van de grootste barrières op één van de belangrijkste fietsroutes in/naar Brussel. Onder de Saincteletteplaats zou een fietsersdoorgang moeten komen onder de brug door. Op het kruispunt zelf moeten fietspaden aangelegd worden en een actieve groenfase (vierkant groen) ingesteld, d.w.z. groene lichten voor de actieve weggebruikers in in alle richtingen tegelijk, terwijl het gemotoriseerde verkeer stilstaat.
  • (5) BELLIARDSTRAAT: Inrichting van een tweerichtingsfietspad - Deze verbinding tussen de Vijfhoek en het Jubelpark is een belangrijke hoofdas, met maar liefst vijf rijvakken in één richting voor het gemotoriseerd verkeer... zonder enig fietspad. Dit project stelt voor om één rijvak te verhogen en in te richten als tweerichtingsfietspad, zodat je er afgescheiden en veilig kan fietsen.
  • (6) KANAALZONE VAN BRUSSEL: Herinrichting van de kades volgens het Half-en-Half principe - Bestem één kade voor het gemotoriseerd verkeer en laat de ander voorbehouden voor de actieve weggebruiker (voetgangers, fietsers, skaters, enz.). Zo ontstaat een zone met minder luchtvervuiling, lawaai en verkeersonveiligheid.

De Brusselse winnaar van My Bikeworld

Wallonië

Populairste fietsersdromen

1. Wavre: WaWa (Itinéraire cyclable)
2. Tubize: Piste cyclable Rebecq-Tubize
3. Gembloux: Liaisons entre 2 tronçons de RAVeL à la gare de Gembloux
4. Kain: Accès aux écoles St-Luc par le Ravel
5. Namur: Aménagement chemin du halage rive droite Sambre
6. Braine-l'Alleud: Pre-Ravel Ligne 115
7. Limelette: ‘Belle voie” cyclable
8. Namur: accès pour relier le centre ville et le côté Nord de la gare
9. Gilly: Sauvons le RAVeL des Viviers !
10. Marcinelle: Passerelle entre la Sambre et le Canal Bruxelles-Charleroi

Genomineerd door de jury

  • (6) 'S GRAVENBRAKEL: Inrichting van een pre-RAVeL (lijn 115) - Dit project kadert binnen de toekomstige inrichting van een RAVel (Réseau autonome de voies lentes, netwerk van trage wegen) door het Waals Gewest op de oude spoorbedding van lijn 115. Deze verbindt ‘s Gravenbrakel en Tubeke via de industriegebieden van Woutersbrakel en Kasteelbrakel. Het project stelt voor om een soort ‘pre-RAVel’ in te richten waar de fietsroute het toelaat. En om waar het nog niet kan, een alternatieve route in te richten in afwachting van de uiteindelijke realisatie van de RAVeL.
  • (8) NAMEN: Inrichting van een verbinding tussen het centrum en de boulevard du Nord - Het station van Namen vormt een echte barrière tussen het centrum en de noordwijken (Bomel, Saint-Servais,…). Voor fietsers zijn de bruggen van Leuven en Heuvy onveilig en is de ondergrondse doorgang van het station niet aangepast zodat ze er moeten afstappen. Het project stelt voor om een doorgang (brug of tunnel) in te richten, die de fietsers toelaat om zich snel, veilig en comfortabel tussen de twee delen van de stad te verplaatsen.
  • (2) REBECQ – TUBEKE: Inrichting van een gescheiden fietsverbinding - Nu hebben de fietsers tussen Rebecq en Quenast geen enkele veilige verbinding om naar Tubeke te fietsen. Het winnende project in Wallonië stelt voor om een gescheiden tweerichtingsfietspad in te richten langs de route de Ripain, de 3 km lange rijweg die Rebecq met Tubeke verbindt.

De Waalse winnaar van My Bikeworld