Kies in Lier voor de fiets richting 2030

18/09/2024 - Antwerpen - Lier

Zondag 13 oktober mogen we naar de stembus om te kiezen wie de komende zes jaar het beleid in Lier en Koningshooikt zal mogen bepalen. Uiteraard zullen wij je niet zeggen welke bolletjes je te kleuren hebt, maar we geven graag wat aandachtspunten mee zodat je kan kiezen voor een echte fietsstad Lier richting 2030.

Ambitienota

We hebben geen afzonderlijk memorandum opgemaakt vanuit Fietsersbond Lier, maar wel samen met de andere leden van de mobiliteitsraad een sterke ambitienota samengesteld, waarin de uitdagingen en oplossingsrichtingen voor de komende jaren zijn samengebracht. Met uiteraard de fiets als heel belangrijk vervoermiddel.

Deze nota hebben we dit voorjaar ook al aan de Lierse politieke partijen voorgesteld, zodat ze deze erbij konden nemen om hun programma vorm te geven. Ook het echte beleid de komende jaren kunnen we hierop aftoetsen.

Als speerpunten kwamen we tot:

  • Verkeerveilig denken - dat moet essentieel zijn, niet alleen met noodingrepen maar met een gehele visie
  • Voetganger voorop - een vlotte, veilige en aangename wandelomgeving moet de basis zijn van een duurzame en sociale stad
  • Voor alle leeftijden - een goede bereikbaarheid moet afgetoetst worden aan de meest kwetsbare weggebruikers, waaronder de jongsten en ouderen
  • Verbinden - niet alleen in visie moeten we dingen verbinden, ook moet mobiliteit inwoners verbinden als medegebruikers van onze wegen en openbaar domein

Lees de volledige ambitienota 'Van verder gaan tot veranderen"

In ambitienota's van andere adviesraden uit Lier speelt de fiets ook vaak een rol, teken dat het fietsgebruik hier goed ingeburgerd is.

Ruimere blik

Vanuit Fietsersbond en GRACQ werden prioriteiten voor de fiets opgesteld waaraan verschillende bestuursniveau's de komende jaren verder kunnen werken. Lees het memorandum 'De fiets, vanzelfsprekend voor iedereen'.

Fietsberaad Vlaanderen stelt met 'Maak vaart met de fiets!' beleidsmaatregelen voor richting de gewenste 30% fietsaandeel en 0 dodelijke verkeersslachtoffers op de fiets in 2040.

Het Netwerk Duurzame Mobiliteit geeft dan weer '3 sleutels voor duurzame mobiliteit' en meer dan 120 concrete aanbevelingen.

(Ruimte voor) fiets en auto werden de voorbije campagnes soms weer het het middelpunt van een scherpe polemiek. Een interessante bijdrage hierover is 'Verkeersveilige en leefbare straten hebben geen politieke kleur'.

Waar staan we nu?

Om de juiste keuze te maken, is het ook goed even te kijken waar we nu staan met het Lierse fietsbeleid.

Eind 2022 hebben we een evaluatie opgemaakt van het fietsbeleidsplan 2017-2023. Een officiële evaluatie van de stad is er niet gekomen.

Kijk ook eens naar het laatste fietsrapport van Lier voor de verkiezing van Fietsgemeente/Fietsstad 2024. We hebben de evolutie in cijfers en grafieken samengebracht.

Een aantal statistieken en peilingen zijn ook samengebracht in het rapport mobiliteit van Provincies in Cijfers.

Uiteraard gaan we graag de komende jaren met een nieuw bestuur aan de slag voor een echte fietsstad Lier en fietsdorp Koningshooikt richting 2030!