IstAlGruun?

30/09/2019 - Algemeen

Ist Al Gruun -App registreert je wachttijd aan de lichten

Beste Gentse fietser, hoeveel minuten van jouw fietsroute moet jij wachten voor het rood licht? Kom het te weten via de ‘Ist Al Gruun’-App!

Hoe werkt de wachttijd-App?

Download de App Ist Al Gruun tussen 23 oktober en 15 november 2019, in de Apple Store of Google Play. Kies een gebruikersnaam en wachtwoord, duw bij het opstappen van je fiets op ‘start route, bij aankomst op ‘stop route'. Dan verschijnt je totale wachttijd. Zo simpel is het!

Waarom dit wachttijd-onderzoek?

Met dit onderzoek wil de Fietsersbond in Gent testen of fietsers met deze App waardevolle data kunnen verzamelen, waarmee bijvoorbeeld kan worden aangegeven welke verkeerslichten anders moeten afgesteld worden. Want het (te lang) wachten aan lichten wordt door fietsers als zeer hinderlijk en fietsonvriendelijk ervaren. Vlotte doorstroming voor fietsers is dan ook een belangrijk fietsbeleid-speerpunt voor de Fietsersbond. Test mee!

De wachtijd-data van alle fietsers komen samen online op een kaart, zodat je kan zien aan welke lichten in Gent het meeste tijd wordt gewacht. De analyse van alle data samen volgt na afsluiten van de testperiode na 15 november.


Dit onderzoek kadert in het Flamenco Citizen Observatory Project, een samenwerking tussen SOFT (VUB), SMIT (VUB), MOBI (VUB), VITO en I-KNOW Gent.

Contact & Coördinatie: Fenna Bouve (fenna@fietsersbond.be)

Veelgestelde Vragen

Hoe gebruik ik de Ist Al Gruun wachttijd-App?

  • Download de App
  • Klik op ‘registreer’ en kies een gebruikersnaam en paswoord 
  • Duw bij het opstappen van je fiets op ‘start route’. Je kunt je telefoon nu gewoon in je broekzak of tas stoppen.
  • Duw bij aankomst op ‘stop route’.
  • Om af te ronden krijg je de vraag: Hoelang denk je dat je in totaal hebt gewacht voor rode lichten’? Geef in de pop-upde minuten en seconden in.
  • Vervolgens zie je in het overzicht je werkelijke wachttijd.
  • Gebruik de app tijdens al je fietsverplaatsingen tussen 23  oktober en 15 november 2019.
  • Om zo betrouwbaar mogelijke gegevens te krijgen, is het belangrijk dat je de app op minimaal drie verschillende dagen gebruikt.  

Hoe meet de App?

De App meet de tijd die je stilstaat in de buurt van een verkeerslicht, dat wil zeggen, dat je minder snel gaat dan vier kilometer per uur.

 

De App lijkt niet correct te werken. Hoe kan dat komen?

De App zal niet goed werken -en dus geen correcte data doorsturen- als 

  • je batterij niet genoeg opgeladen is.
  • je telefoon ‘batterijbesparing’ heeft ingeschakeld. Dit je kunt uitschakelen onder instellingen > batterij.
  • de locatievoorzieniningen niet ingeschakeld zijn. De app zal automatisch toestemming vragen om je locatie te gebruiken – stem hier mee in! Je kunt onder ‘locatieservices’ (Android) of ‘locatievoorzieningen’ (Apple) nagaan of de app toestemming heeft je locatie te gebruiken.

 

Heb ik 4G nodig tijdens mijn ritten?

Neen. De app werkt ook zonder 4G-verbinding. Zorg alleen dat je de app weer opent als je WiFi-verbinding hebt, zodat we jouw wachttijd ontvangen.

 

Waar kan ik de resultaten zien?

  • Je kan je eigen resultaten, per afgelegde route, na elke route bekijken in de App.
  • De wachtijd-data van alle fietsers komen samen online op deze kaart zodat je kan zien aan welke lichten in Gent het meeste tijd wordt gewacht.
  • De analyse van alle data samen volgt na afsluiten van de testperiode, na 15 november.

Privacy: hoe worden mijn data verwerkt?

  • De GPS-data worden enkel verzameld in het kader van dit IstAlGruun-onderzoek en geanonimiseerd verwerkt op de servers van de VUB.
  • Je gebruikersnaam en paswoord worden enkel onthouden door de App.
  • Je email-adres is nodig om een account aan te maken. Ook zullen we je na afloop van de testperiode je een mail sturen om de app te evalueren.
  • Hoe de App je gegevens verwerkt kun je in de privacy disclaimer lezen.

Waarom dit wachttijd-onderzoek?

Met deze data wil de Fietsersbond data te kunnen verzamelen waarmee kan worden aangegeven welke verkeerslichten anders moeten afgesteld worden. Want het (te lang) wachten aan lichten wordt door fietsers als zeer hinderlijk en fietsonvriendelijk ervaren. Vlotte doorstroming voor fietsers is dan ook een belangrijk fietsbeleidspeerpunt voor de Fietsersbond. 

Dit onderzoek kadert in het Flamenco Citizen Observatory Project een samenwerking tussen de Vrije Universiteit Brussel (onderzoeksgroepen SOFT, MOBI en SMIT), I-KNOW van UGent. en VITO.