GSM gebruik achter het stuur maar ook op de fiets is een no go
Dat de provincie Antwerpen na provincie Limburg werk maakt van een goede handhaving en deze maand inzet op extra controles van gsm gebruik achter het stuur is goed nieuws. Zo wordt een van onze eisen, namelijk, meer controle op de wegen omgezet in de praktijk. De verkeersveiligheid verbeteren moet op verschillende manieren bewerkstelligd worden maar handhaving en een gedragswijziging zijn onmisbaar. Uit cijfers blijkt dat tussen 5 en 25% van ongevallen veroorzaakt worden door afleiding, gsm gebruik valt hieronder. Ondanks de risico’s gebruikt maar liefst 64 % van de Vlamingen hun gsm achter het stuur. Handhaving is dus noodzakelijk. Het draagvlak hiervoor is ook groot blijkt uit de Nationale Verkeersonveiligheidsenquête van VIAS, 81 procent is voor verhoogde controles.
Meer controles op gsm gebruik achter het stuur zijn een belangrijke stap in de weg naar een betere verkeersveiligheid. Hopelijk worden acties als deze herhaald en ook door andere provincies uitgevoerd. Systematisch controleren op gsm gebruik achter het stuur kan de veiligheid enkel ten goede komen. Daarnaast zijn we vragende partij voor een rijbewijs op punten. Zo kan er strenger opgetreden worden wanneer men meerdere keren betrapt wordt op gsm gebruik achter het stuur. Fietsbrigades kunnen ook helpen om de pakkans te verhogen. Zo kan er complementair aan een veiligere verkeerssituatie gewerkt worden.
Vandaag gaat het in de wegcode om een draagbare telefoon, wat dus verschillende toestellen uitsluit. Daarom vragen kamerlid Jef Van den Bergh en Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden een uitbreiding naar elektronische communicatietoestellen. Dit kan de veiligheid zeker ten goede komen want ook deze toestellen zorgen uiteraard voor afleiding.
Als fietsers mogen we niet vergeten dat ook voor ons dezelfde regels gelden. Je gsm in de hand houden terwijl je fietst en ook wanneer je aan de rode lichten stopt, dit wordt niet als stilstaan meegerekend, is verboden. Dit staat in de wegcode onder artikel 8.4: “behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt”, daar staat een boete van €116 op. Het is immers niet veilig om afgeleid te zijn wanneer je een smsje typt of iemand whatsappt. Je kan wel je routeplanner op je gsm volgen wanneer je hem in een houder steekt op je stuur. Maar opgelet de wegcode voorziet ook de volgende algemene regel in artikel 8.3.: elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten. Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben. Het is dus belangrijk om steeds aandachtig te blijven en je fiets goed te besturen, ook wanneer je even je route checkt.