GPDO streeft naar stagnatie voor de fiets

26/02/2014 - - Brussels Gewest

Het Gewestelijk plan voor Duurzame Ontwikkeling (GPDO) streeft naar een duurzame toekomst voor Brussel. Wie het plan grondig doorneemt kan zich echter afvragen of er steeds gezocht is naar de meest duurzame oplossing. Op het vlak van mobiliteit wordt het openbaar vervoer als resolute prioriteit in het plan naar voor geschoven. Nochtans zijn voetgangers en fietsers heel wat duurzamer. Daarom vragen de fietsverenigingen, Fietsersbond en GRACQ–Les Cyclistes Quotidiens, de opname van het STOP-principe (1) in het GPDO.

Eind 2011 werd het Iris 2 plan voorgesteld met als doelstelling: 20% van de gemotoriseerde verplaatsingen met de fiets tegen 2018. In het nieuwe GPDO streeft men ernaar dat de 21% van de gemechaniseerde verplaatsingen met de fiets gebeurt. Dit betekent een stijging met 1% van het fietsgebruik tussen 2020 en 2040, niets meer dan een stagnatie dus. In Brussel heeft men het steeds over het sneeuwbaleffect. Hoe meer fietsers, hoe makkelijker het is om mensen op de fiets te krijgen; een niet te stoppen sneeuwbal die steeds meer fietsers oplevert. Het gewest wil blijkbaar dat die sneeuwbal stopt vanaf 2020.

De fietsverenigingen stellen heel wat lacunes vast inzake fietsbeleid in dit ontwerpplan. Hoewel er duidelijk een wens wordt geformuleerd voor de bouw van fietssnelwegen, is dit weinig concreet uitgewerkt. Hetzelfde geldt voor fietsparkings en (gewestelijke) fietsroutes. Een eervolle vermelding dat wel, maar geen nieuwe ambities of richtlijnen. Voor andere modi is dit echter wel het geval. Voor de fietsverenigingen zijn voetgangers en fietsers het uitgangspunt voor het hoofdstuk mobiliteit, dat grondig herschreven moet worden. Want om tot een leefbare stad met minder files, betere luchtkwaliteit en meer sociale samenhang te komen zijn de actieve modi het beste middel. Het openbaar vervoer is daarbij vooral complementair en moet de verplaatsingen die niet te voet of met de fiets kunnen opvangen. Het is zo dat de actieve modi zowel inzake ruimtegebruik als budget veel duurzamer  zijn dan de andere modi.

Roel De Cleen van de Fietsersbond besluit: “Het éénzijdig naar voor schuiven van het openbaar vervoer als oplossing voor de Brusselse verkeersknoop is niet de oplossing. Men moet kordaat durven kiezen voor fietsen en stappen.” Iedereen kan nog tot en met 1 maart reageren op dit ontwerpplan. De fietsverenigingen hopen dan ook dat alle Brusselaars via deze weg meer aandacht vragen voor fietsers en voetgangers via www.gpdo.be.



(1) STOP-principe: eerst Stappers, dan Trappers, dan Openbaar vervoer, en dan pas Privaat gemotoriseerd verkeer.