Gemengd verkeer? Fietsers zijn geen snelheidsremmer.
Geen plaats voor fietsers
Gisteren organiseerde de gemeente Melle een buurt"overleg" (nu ja), om het nieuwe ontwerp van de Schauwegemstraat voor te stellen. Heel wat teleurstelling in de zaal. De Schauwegemstraat blijft ingericht als een lange rechte weg, mét bussen, zonder fietspaden. Ja, de fietspaden verdwijnen want voor fietspaden is er te weinig plaats...
Op de vorige buurtvergadering werden nochtans verschillende argumenten en suggesties gegeven voor een andere aanpak. Ook Fietsersbond Melle heeft zelfs nog tijdens de laatste gemeentelijke werkgroep verkeer (GWV) geijverd voor een andere insteek. Met dat alles werd helaas dus geen rekeningen gehouden, blijkt nu uit het (finale?) ontwerp.
De fietspaden in de straat verdwijnen en dus moeten fietsers op de rijweg rijden. Door de moeilijk overrijdbare 'middenberm' zullen auto's en bussen achter de fietsers moeten blijven. Een soort fietsstraat dus, alleen wil de gemeente er geen echte fietsstraat van maken. Dus geen fietsstraat-borden of sjablonen. En kan er dus ook niet opgetreden worden als fietsers toch ingehaald worden... Een bord met "30" en de fietser als levende snelheidsremmers, dat moet blijkbaar volstaan.
En dat in de wijk waar een nieuwe school komt...
De insteek van de bevoegde schepen gisterenavond: 'jonge fietsers mogen op het voetpad fietsen, en sinds kort zelf tot hun 11 jaar!'...
Probleem opgelost dus!? Na 11 jaar fietsen kinderen niet meer? Of vanaf die leeftijd voelen ze zich veilig als ze op de weg fietsen met een bus in hun achterwiel...
Fix de mix
De straat is inderdaad smal. Te smal voor én voetpaden én fietspaden én een parkeerstrook én dubbele rijrichting én een bus in 2 richting.
Maar waar én-én niet lukt, moeten misschien andere keuzes gemaakt worden? Dan is het een of-of verhaal...
Fietsersbond is op zich niet tegen gemend verkeer van fietsers en auto's.
Maar dan wel met enkele randvoorwaarden, zoals ook omschreven in "Fix-de-Mix" van Fietsberaad Vlaanderen:
- geen of weinig doorgaand verkeer
- geen zwaar verkeer (en dus geen bus)
- traag verkeer (30 km/u)
- een aangepast wegbeeld met autoluw gemengd verblijfskarakter
Met Fietsersbond Melle vrezen we dat dit een voorsmaakje wordt van het #maakmellemeermobiel nieuwe mobiliteitsplan...
Doorstroming voor auto's en bussen blijft behouden. Aan de circulatie wordt niet geraakt. En fietsers mogen de baan op, over onofficiële fietsstraten...