Geen drukknoppen aan de kruispunten Turnhoutse ring
Een jaar geleden voerde Fietsersbond regio Turnhout actie voor veilige oversteekplaatsen aan de Turnhoutse Ring. Zij ijverde voor conflictvrije kruispunten met een duidelijke signalisatie. Stad Turnhout beloofde toen om meer fietsveiligheid te bepleiten bij het Agentschap Wegen en Verkeer.
Uit het verslag van het overleg, dat in september plaatsvond, blijkt echter dat er zo goed als geen maatregelen zullen genomen worden die de veiligheid van fietsers verhogen. Erger nog, fietsers zullen er op achteruitgaan. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil immers drukknoppen installeren aan de oversteekplaatsen waardoor de fietsers telkens moet wachten vooraleer over te steken.
Bovendien zou ook de oversteektijd korter worden omdat ook de groencyclus voor fietsers en voetgangers gelijkgeschakeld wordt. In een mail aan het AWV heeft de Fietsersbond uitdrukkelijk gevraagd om deze voorstellen niet uit te voeren.
Fietsersbond erkent dat drukknoppen een oplossing kunnen zijn aan wegen met intensief autoverkeer waar slechts sporadisch fietsers of voetgangers willen oversteken. Maar, zo bevestigde de fietstelling in september, dagelijks kruisen wel duizenden fietsers de Ring van Turnhout. Het is onaanvaardbaar om deze fietsers aan elk stoplicht onnodig te doen ophouden. Evenmin aanvaardbaar is het gelijkschakelen van de groencyclus van voetgangers en fietsers waarbij geknibbeld wordt aan de oversteektijd. Al in 2014 vroeg de Fietsersbond oversteeklichten op ooghoogte omdat er met de huidige onduidelijke situatie heel wat verwarring ontstaat( zowel bij automobilisten als fietsers) wanneer fietsers mogen oversteken. Het voorstel werd afgeketst en als alternatief de gelijkschakeling geformuleerd dat impliceert dat fietsers toch naar voetgangerslichten moeten kijken. Ook dit is onaanvaardbaar aangezien de lichten voor fietsers en voetgangers op verschillende plaatsen zijn opgesteld.
De verkeerslichten van de kruispunten op de Turnhouts ring zijn nu in de eerste plaats afgesteld in functie van de autodoorstroming. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de reeds achtergestelde fietser nog moet inleveren. Fietsersbond vindt het de allerhoogste tijd dat bij de verkeerslichtenregeling ook rekening gehouden wordt met de doorstroming van fietsers en beschouwt het overleg van de Stad Turnhout met het Agentschap Wegen en Verkeer dan ook als een gemiste kans.
Verder is de Fietsersbond teleurgesteld dat in het overleg nergens structurele aanpassingen terug te vinden zijn die de veiligheid van de fietsers te verbeteren; alle mogelijke conflicten met links en rechts afdraaiende auto’s blijven bestaan. Fietsersbond regio Turnhout blijft ijveren voor conflictvrije kruispunten. Wil Vlaanderen de doorstroming van het autoverkeer vrijwaren dan zijn ingrijpende aanpassingen nodig zoals ongelijkvloerse kruisingen.
De plannen bestaan, men moet ze enkel uitvoeren.