Fietsverbod op de Waterbus tijdens de spits
Fietsersbond Antwerpen kon geen begrip opbrengen voor de beslissing om op de Waterbus op de Schelde geen fietsers meer toe te laten tijdens de spitsuren en voor de aangepaste vaartijden.
De slechte oversteekbaarheid van de Schelde is voor veel mensen een belangrijke drempel bij het gebruik van de fiets bij verplaatsingen van de ene Schelde-oever naar de andere. Deze slechte oversteekbaarheid staat een modal shift voor die verplaatsingen dan ook in de weg.
De komst van de veerdienst Sint-Anna en de Waterbus vormden een belangrijke verbetering en heeft veel mensen voor de fiets doen kiezen. Het is dan triest vast te stellen dat het succes van de waterbus tot deze beslissing heeft geleid. Het succes van de waterbus is vooral te danken aan de combinatie met de fiets en in het bijzonder in de spitsuren zijn het vooral fietsende pendelaars die van de waterbus gebruik maken. Als de Vlaamse overheid echt voorrang wil geven aan woon-werkverkeer, dan is het behoud van de mogelijkheid om de fiets mee te nemen essentieel.
Ruimtegebrek moet niet leiden tot het weren van fietsers maar tot het vergroten van de capaciteit. Door het personeelsgebrek worden er zelfs diensten geschrapt en zal de tijd tussen twee vaarten regelmatig tot één uur oplopen.
De Waterbus is een onmisbare deel van het openbaar vervoer voor talloze fietsende pendelaars en moet ook als dusdanig behandeld worden. Het mag niet verworden tot een boottripje voor toeristen.
De Fietsersbond is blij vast te stellen dat de oorspronkelijke beslissing deels is herroepen en er terug fietsen zijn toegelaten op de route tussen het Steenplein en Kallo maar wil helemaal geen beperkingen op het meenemen van fietsen op de Waterbus.
De Fietsersbond roept de Vlaamse Overheid op om grondig na te denken over hoe de middelen voor de fiets het best besteed kunnen worden. Vlaanderen geeft aan meer budget voor fietsinfrastructuur vrij te maken. Dat is een goede zaak maar een belangrijk deel van dat geld gaat naar nieuwe (en niet altijd zinvolle) prestigeprojecten terwijl er duidelijk onvoldoende geld beschikbaar is voor de dagelijks werking van onder meer de Waterbus en voor het onderhoud van bestaande fietsinfrastructuur.
Fietsersbond Antwerpen roept Minister Peeters er toe op om er voor te zorgen dat de capaciteit van de waterbus op korte termijn verhoogd wordt en er op het gehele traject terug fietsers worden toegelaten tijdens de spits.
Stad Antwerpen moet druk uitoefenen op de Vlaamse Overheid om dit beter aan te pakken.