Fietsparkeren aan Sportpaleis
Fietsstallingen
Op 6 juli stond in alle kranten dat de Raad van State de milieuvergunning van het Sportpaleis en de Lotto Arena heeft vernietigd. De uitbaters (Sportpaleis Groep) doen namelijk te weinig om de parkeerdruk in de buurt te beperken.
De verkeerschaos bij evenementen in het Sportpaleis is al vele jaren een probleem. Het is dan ook merkwaardig dat al die tijd nooit op de fiets werd ingezet. Bij de bouw van de Lotto Arena werden fietsstallingen geplaatst voor 50 (!) fietsen. Pas in september 2014 werden - op vraag van de Fietsersbond Deurne - bijkomende stallingen voorzien voor 250 fietsen.
De 2 zalen hebben samen een capaciteit van 31.000 bezoekers. Dat betekent dat er nu fietsstallingen zijn voor een luttele 1,1% van de bezoekers. Elke fietser betaalt bij de aankoop van een ticket nochtans ook 1 euro mobiliteitsvergoeding. Daar zou toch iets tegenover mogen staan?
De Lotto Arena is gebouwd in samenwerking met de stad Antwerpen. Waarom geeft de stad toelating om zo'n zaal te bouwen zonder dat de uitbater voldoende fietsenstallingen moet plaatsen? In 2014 werd overwogen om leegstaande ruimtes in het Metro station Sport om te bouwen tot een grote fietsenstalling, maar daar is uiteindelijk niks van in huis gekomen.
Bovendien staan de huidige fietsenrekken bijna allemaal naast de brug naar Merksem. Voor iedereen die uit Deurne of Antwerpen centrum komt is het bij een concert een soort survivaltocht om tot aan de stalling te fietsen. Alles loopt vol voetgangers. Het gevolg is dat iedereen kriskras zijn fiets achterlaat tegen elke beschikbare paal of hek. Nochtans is er aan de zijkant van de Lotto Arena voldoende plaats om een grote hoeveelheid fietsenrekken te plaatsen. De Fietsersbond Deurne heeft deze week dan ook gevraagd aan het district Deurne om bij de stad en de uitbaters aan te dringen om ook aan de kant waar de meeste fieters toekomen fietsstallingen te voorzien. We houden jullie op de hoogte van het resultaat...