Fietsersbond wil een ‘Tower Bridge’ voor Antwerpen
De Fietsersbond Antwerpen, Fietsersbond Zwijndrecht-Burcht, Fietsersbond Beveren, Fietsersbond Edegem en Fietsersbond Sint-Niklaas zijn verheugd dat er een extra Schelde-oeververbinding komt en ziet mogelijkheden om de brug echt betrouwbaar te maken
Voor de Fietsersbond moet een goede fietsverbinding over voldoende capaciteit beschikken, alsook betrouwbaar, comfortabel en veilig zijn. De huidige Schelde-oeververbindingen voldoen niet aan al deze vereisten. De Fietsersbond is dan ook verheugd dat er eindelijk uitzicht is op een nieuwe oeververbinding voor voetgangers en fietsers.
De Fietsersbond is overtuigd dat de voorgestelde brug comfortabel en veilig kan zijn en over voldoende capaciteit zal beschikken. Maar het zou jammer zijn als deze brug ondanks de grote investering niet betrouwbaar zou zijn. De brug zal regelmatig – zelfs tijdens de spits – open moeten om schepen door te laten. Dat kan leiden tot wachttijden van 30 minuten en volgens de beroepsvereniging van Loodsen zelfs tot anderhalf uur. Voor een fietssnelweg en een belangrijke functionele verbinding die een grote impact op de modal shift nastreeft, is dat een onaanvaardbaar.
Het is dan ook uiterst belangrijk dat gebruikers van de brug ruim op tijd kunnen nagaan wanneer de brug gesloten zal zijn. Maar dat lost het probleem niet op. Het alternatief, de Sint-Annatunnel is immers ook niet betrouwbaar en heeft onvoldoende capaciteit om het afgeleide verkeer op te vangen. De Kennedyfietstunnel zal bovendien gesloten worden als de nieuwe hefbrug er is. Fietsers moeten er dan ook zeker van zijn dat ze altijd vlot aan de overzijde geraken.
De Fietsersbond pleit er daarom voor om van de brug een moderne versie van de Londense Tower Bridge te maken. Door de brugpijlers van 2x2 grote liften te voorzien en bovenaan de pijlers aan te sluiten op het opgetilde brugdek of op een extra brugdek, is het mogelijk om de brug te alle tijde bruikbaar te laten. Ook de Vredesbrug in Willebroek is een mini-versie van dit systeem (maar zonder liften). De voordelen spreken voor zich. Ook als het brugdek opgelift is voor schepen kunnen fietsers en voetgangers met een kleine vertraging de Schelde oversteken. De brug zou nog veel meer een icoon worden en tot echte toeristische trekpleister kunnen uitgroeien. Wie wil er niet van op 70 meter hoogte van een uitzicht over Antwerpen genieten?
Wij roepen alle betrokken partijen op om dit voorstel ernstig te overwegen en er met de betrokken Fietsersbondafdelingen over in gesprek te gaan. De Fietsersbond draagt graag haar steentje bij om een echt toekomstbestendige verbinding te creëren.
De Fietsersbond vraagt zich tot slot ook af waarom de bouw van een kabelbaan niet nader is onderzocht. Recente projecten in Amsterdam en Gotenburg tonen aan dat een moderne kabelbaan een grote capaciteit aan personen kan vervoeren en dat de bouw ervan wellicht een heel stuk goedkoper is dan de voorgestelde hefbrug. Bovendien kan de scheepvaart 24 op 7 ongehinderd doorvaren. Het zou jammer zijn dat deze optie zonder verder onderzoek wordt verlaten