Fietsers zijn niet gevaarlijk. Fietsers zijn in gevaar.
Het nieuwe stadsbestuur van de stad Brussel beslist, zonder enige participatie of overleg, dat fietsers, steps en andere tweewielers niet langer welkom zijn op de voetgangerszone in de Anspachlaan. In een periode waarin de dramatische fietscrashes zich opstapelen (donderdagavond 5 december op de Bareel van Sint-Gillis, woensdagochtend 12 december op het Rochefortplein in Vorst) krijgen fietsers de boodschap dat ze zelf het gevaar zijn en zich maar moeten zien te redden op een ‘alternatieve route’ tussen het druk gemotoriseerd verkeer.
Fietsers verbannen is geen oplossing
Met het weren van tweewielers op de Pietonnier wil het stadsbestuur een ‘oplossing’ bieden voor het asociaal gedrag van een kleine minderheid van stepgebruikers en fietsers. Verschillende Brusselse organisaties klagen deze maatregel aan als een schijnoplossing met nefaste gevolgen voor fietsers. Kies je voor de fiets, dan word je weggeduwd naar onveilige en oncomfortabele ‘alternatieve routes’. De straf is de verbanning naar de as Lakensestraat – Zwarte Lievevrouwstraat – Van Arteveldestraat – Anderlechtsesteenweg.
Deze voorgestelde as loopt inderdaad parallel aan de Voetgangerszone, maar daarmee is ook alles gezegd. De straten verzuipen in druk gemotoriseerd verkeer, bussen rijden in twee richtingen, het is een fietszone waar automobilisten het inhaalverbod niet respecteren (en vaak ook te snel rijden), het wegdek ligt vol putten en verschillende grote werven staan garant voor gevaarlijk werfverkeer en opstoppingen. Verkeersfilters heropenen zal de situatie alleen verergeren.
Van een alternatieve fietsas die naam waardig, is er vandaag dus nog lang geen sprake. Als organisaties reiken we de hand aan het stadsbestuur om hier samen echt grondig werk van te maken. Immers, eens de voorwaarden van comfort en veiligheid zijn vervuld, dan zal doorgaand fietsverkeer, ook zonder fietsverbod in de Anspachlaan, automatisch voor deze route kiezen.
Voor het bestemmingsverkeer is het verbod absurd. Wat met de grootste fietsenparking van het Brussels Gewest onder het Beursplein, het fietsherstelatelier van Cyclo, de fietsenwinkel van Lucien/Velofixer, … ? En wat met de leveringen van de vele horeca- en handelszaken met de fiets, net nu de fietslogistiek steeds belangrijker wordt. De Pietonnier is misschien wel een voetgangerszone, maar de fiets is altijd deel geweest van het project.
Koning(in) voetganger, kroonprins(es) fiets
Laat ons de prioriteiten juist stellen. De voetgangerszone is een gebied waar mensen moeten kunnen flaneren, stilstaan, praten met elkaar, waar kinderen kunnen spelen zonder dat hun ouders telkens moeten uitkijken of ze niet onder een fiets riskeren te belanden. Waar ouderen zich ook veilig voelen, zonder angst een fragiele arm of heup te breken door een aanrijding door een fietser of stepper.
De fietser moet zijn gedrag aanpassen door in de eerste plaats stapvoets te rijden. De mediatieke campagnes die de politie met fietsflik David Stevens al een aantal keren voerde, waren zeer waardevol. Ze creëerden de perceptie dat de pakkans hoog is. Zolang fietsers zich aanpassen, kunnen voetgangers en fietsers prima de ruimte delen. Fietsers die snel de voetgangerszone doorfietsen, rakelings voetgangers passeren, stellen zich asociaal op.
Uit deze politieacties blijkt trouwens dat de meeste ‘gewone fietsers’ zich wel degelijk aan de regels houden. Moeten zij gestraft worden voor het gedrag van enkelingen? Daarom vragen we sensibilisatie naar de fietsers, (meer) controle op, en bestraffing van onaangepast gedrag van fietsers.
Ambitie voor voetgangers én fietsers
Hoog tijd voor oplossingen die de fietser niet als paria behandelen. Hoe fiets je nog aangenaam en direct van de Vismarkt naar de Marollen? Van het Muntplein naar het Zuidstation? … De Stad Brussel toont zich in haar meerderheidsakkoord ambitieus voor voetgangers en fietsers. Maar door een belangrijke, veilige en comfortabele as te sluiten zonder een veilig en comfortabel alternatief aan te bieden, ontmoedigt de stad Brussel juist haar inwoners en bezoekers om voor de fiets te kiezen.
De ondertekenaars van deze tekst roepen het stadsbestuur uitdrukkelijk op om in haar fietsbeleid geen stappen achteruit te zetten. Toen de Brusselse fiets- en milieubeweging vanaf 2000 en Picnic The Streets in 2012 opriepen voor een autovrij Beursplein en een stadscentrum op mensenmaat was een fietsverbod allesbehalve wat ze in gedachten hadden.
Ondertekenaars
Thomas Deweer | Fietsersbond Nationaal
Gerben Van den Abbeele | Streetsharing - Picnic The Streets - oprichter Cyclo vzw
Harold Habousha | Heroes for Zero
Annekatrien Verdickt | Filter Café Filtré Atelier
Florine Cuignet | GRACQ - Les Cyclistes Quotidiens
Tomas Borremans | ACV Puls
Geert van Waeg | johanna.be
Edoardo Luppari | MolemBIKE
Riet Naessens | HirondElles
Raf Pauly | BRAL
Eliah Debaene| Walk.Brussels
Jaak De Cock |Fietsersbond/Gracq 1000bruxsel