Fietser van de week - Inez Debaus
Ook in dit nieuwe jaar zetten we elke week een fietser in de kijker. Deze week zakken we af naar Grimde, bij Inez Debaus en haar familie.
Ze hebben altijd in of vlakbij het stadscentrum gewoond. Dan is fietsen een evidente keuze "Je geraakt met de fiets in de stad overal sneller en vlotter dan met de auto en je kan er makkelijker en bijna overal mee parkeren. We zijn een gezin van 6, maar net omdat we in de stad wonen en we allebei vlakbij werken hebben we maximum één auto nodig."
Hobby’s, vrije tijd en winkels zijn ook allemaal op fiets- of wandelafstand. Daarom kiezen ze al snel voor de fiets. 3 jaar geleden kochten ze een bakfiets, omdat hun 2 jongste kids dan ook naar school begonnen te gaan en Inez geen andere praktische manier zag om 4 jonge kinderen met de fiets naar school te vervoeren. "De oudste was toen nog maar 6, zijn jongere broer 5 en de twins 2,5, net te jong dus om zelfstandig naar school te fietsen" vond Inez. "Ondertussen rijdt de 2de zoon (9 jaar) vaak zelf met zijn fiets naast me mee. De oudste rijdt nog mee in de bakfiets, omdat hij niet zo graag zelf fietst. Met zijn 10 jaar wordt hij nu stilaan wel te groot voor de bakfiets.(lacht)"
Sinds de bakfiets er is gebruikt Inze hem ook om de wekelijkse boodschappen te gaan doen, op woensdag. Ze zet de kinderen af aan school en rijdt dan van daar meteen door naar de winkel. "Ik laad de bak vol met onze boodschappen. Ook voor andere kleine boodschappen en verplaatsingen gebruik ik meestal de bakfiets, omdat ik hem zo praktisch vind". Ze fietst graag met de bakfiets, liever dan met de gewone fiets. "De bakfiets is wel zwaarder, maar hij heeft elektrische trapondersteuning, waardoor het zelden zwaar aanvoelt."
Ook nu in de herfst en de winter is de bakfiets hun meest gebruikte vervoersmiddel. Het is ’s ochtends nog donker en ’s avonds ook vroeg donker, dus zijn ze altijd goed verlicht, met fluohesjes, led-fietslichten, led-hesjes met richtingaanwijzer, enz. "Tijdens de kerstperiode hang ik soms ook een slinger met kerstlampjes in de bakfiets: we zijn dan extra zichtbaar en voor de kids is het extra gezellig dan daarbinnen." (lacht) Ook regen en wind deren hen niet echt, daar bestaan goeie regenjassen en regenbroeken voor. En meestal fietst ze ook niet zo’n lange afstanden dat het een probleem zou zijn.
Of het makkelijk is om met zo'n bakfiets in Tienen rond te rijden? Het nadeel van de bakfiets, volgens Inez is dat hij inderdaad wat groter is dan een standaard fiets, en de straten zijn daar niet op aangepast. Nochtans komen er meer en meer bakfietsen in onze stad. Inez somt enkele typische problemen op die je tegenkomt met een bakfiets.
- "Je kan niet altijd dezelfde routes nemen als een gewone fiets, bv. éénrichtingsstraten waar fietsers wel in beide richtingen door mogen. Als de straten smal zijn, bv. Beauduinstraat, dan neem ik die niet in de tegenrichting, want als een auto me dan tegemoet komt, dan zitten we vast en kunnen we mekaar niet passeren. Daardoor rijd ik wel wat meer om dan een gewone fiets.
- Ook in de vaak smalle straten van het centrum kunnen auto’s ons dan vaak niet passeren en zijn ze verplicht achter ons te blijven. Sommige chauffeurs ergeren zich daar aan, sommigen proberen ons toch in te halen. Vervelend en niet veilig, want daardoor rijden ze vaak veel te dichtbij. En daar erger ik me wel aan.
- Ook hoge stoepranden en te smalle stoepen zijn met een bakfiets onneembaar. Je moet dus al goed nadenken als je ergens met de bakfiets aan de hand een stoep op moet, waar er ergens een gelijkgronds stukje aan de stoep is, zodat je er makkelijk op kan manouvreren.
- En dan is er ook het gebrek aan parkeerruimte voor niet-standaard fietsen (bakfietsen, fietskarren, etc. passen doorgaans niet in de standaard fietsenstallingen)"
Inez hoopt dan ook dat in de toekomst bij herinrichtingen of het invoeren van circulatiemaatregelen rekening wordt gehouden met de ruimte die een bakfiets nodig heeft. "Want hoewel zo'n bakfiets breder is dan een normale fiets, neemt hij nog altijd minder plaats in dan een auto", lacht Inez.
Als frequente fietser valt Inez ook het gebrek op aan kennis van de wetgeving in fietsstraten. "Chauffeurs zijn verplicht achter de fietsers te blijven. In de Reizigersstraat, vooral het eerste bredere gedeelte, rijden de auto’s je eigenlijk altijd voorbij, hoewel dit wettelijk gezien niet mag."
We wensen je alvast veel fietsplezier in 2021 Inez.