Fiets wint de Spitstest in 3 steden
Fiets wint Spitstest in 3 steden: snelst vanuit de rand naar het centrum
Hoe geraak je het snelst in de stad? Met de fiets, auto of openbaar vervoer? Of in combinatie? Op dinsdagochtend 24 april deed de Fietsersbond de ‘Spitstest’ in drie steden: Brussel, Gent en Antwerpen. Acht teams verplaatsten zich vanuit de rand naar het centrum, telkens met een ander transportmiddel. En telkens kwam de fietser als eerste aan.
Rond 8 uur deze ochtend vertrokken de teams vanuit de rand van Gent (Wetteren, Melle, Destelbergen), Brussel (Tervuren, Jezus-Eik, Asse) en Antwerpen (Boechout, Aartselaar) naar respectievelijk de Stadshal, het Beursplein en de Grote Markt. De fiets kwam vanuit alle vertreklocaties als eerste aan. Van Boechout naar Antwerpen won de combinatie plooifiets en openbaar vervoer. De voorsprong van de fiets op het openbaar vervoer varieerde van 5 minuten tot zelfs een half uur. De auto kwam meestal tien minuten tot een kwartier later dan de fiets aan.
Tijdens de spits is fiets snelste vervoermiddel
Dat de fiets overal als snelste vervoermiddel uit de bus kwam, hoeft niet te verbazen. Voor korte (tot 5 km) maar ook voor middellange afstand (tot 15 km) blijft de fiets het meest effectieve vervoermiddel. De fiets is niet alleen sneller maar ook en vooral betrouwbaarder dan andere verplaatsingsmiddelen. Het openbaar vervoer heeft vaak last van vertragingen tijdens de spitsuren. En ook het autoverkeer loopt tijdens de spits vast bij het minste probleem. De fietser heeft hier weinig last van en kan vaak rond de problemen fietsen. De fiets is, zeker tijdens de spits, het meest effectieve vervoermiddel.
Nood aan veiligere fietsroutes
Meer mensen verleiden om ook in de spits de fiets te nemen? Het kan, maar de nood aan investeringen in veilige fietsverbindingen in de randstad en tussen kernen blijft groot. De Fietsersbond vraagt daarom (opnieuw) aan alle overheden om zowel de schoolomgevingen als de werkomgevingen fietsveilig te maken. Enkel zo zullen meer mensen de fiets gebruiken en ervaren dat de fiets het meest effectieve vervoermiddel is. Veilige fietsomgevingen rond de scholen zullen mensen overtuigen om met de fiets de kinderen naar school te brengen en dan meteen verder naar het werk te fietsen. Ook de luchtkwaliteit rond onze scholen zal er wel bij varen.