Europalaan en Pedestraat: is de (snelheids)duivel ermee gemoeid ?
Sint-Pieters-Leeuw verhoogde eind vorig jaar de maximumsnelheid in de Europalaan en de Pedestraat tot 70 km/h. Reeds vele jaren werd op deze korte stukken verbindingsweg met nogal wat lintbebouwing een snelheid van 50 km/h ingevoerd. De meeste autobestuurders waren hieraan gewend geraakt.
Op de Europalaan is er aan één kant van de weg een dubbelrichtingsfietspad. Het is in heel slechte staat en ligt zonder bescherming voor de fietsers vlak tegen de rijbaan. De snelheidsverhoging naar 70 werd doorgevoerd zonder aanpassingen aan de fietsinfrastructuur.
Fietsers die vanaf de Bergensesteenweg via de Europalaan richting centrum willen, moeten net na de Millairstraat de Europalaan oversteken naar de linkerkant van de weg. Het snelheidsregime 70 geldt vanaf het begin van de Europalaan (oorspronkelijke situatie 50). Een veilige oversteekplaats voor de fietsers is nog steeds niet voorzien.
In de Pedestraat is er evenmin een fietsoversteek aan het kruispunt richting Lennik. De fietser moet er plots op de rijbaan met auto’s tegen 70 in de rug die misschien nog snel door het groene licht willen.
De snelheidsverhoging van 50 naar 70 in de Europalaan geeft 16 seconden winst.
Het Vlaams Fietsvademecum beschrijft fietsvriendelijke en veilige infrastructuur. Het vademecum raadt maximum 50 aan bij aanliggende fietspaden zonder afscherming en maximum 70 als ze afgescheiden zijn door een berm of haag.
Het vademecum voor fietsvriendelijke infrastructuur is een leidraad die in heel wat gemeenten gevolgd wordt. De paar seconden winst wegen niet op tegen het verhoogde risico en het onveiligheidsgevoelen voor fietsers door de nabijheid van sneller autoverkeer.
De plaatselijke Fietsersbondafdeling vraagt dat Sint-Pieters-Leeuw de minimumnormen van het vademecum voor fietsinfrastructuur rigoureus zou toe te passen.
Als dit bedoeld is als tijdelijke proefopstelling dan adviseert de Fietserbond alvast negatief.