Eerste stap naar de heraanleg van een fietsvriendelijke Generaal Jacqueslaan
Het was bijna aan ons voorbijgegaan, maar de Generaal Jacqueslaan aan de VUB in Elsene zal er binnenkort helemaal anders uitzien, en dit gedurende een periode van zes maanden. Als fietser kan je niet volkomen tevreden zijn met een fietspad van simpelweg enkele gemarkeerde stippellijnen, maar de testfase is een belangrijke stap in het befietsbaar maken van de verkeersader en de kleine ring van Brussel.
Een Generaal Jacqueslaan, aantrekkelijk voor de fietser. Als het dossier niet door politieke gekibbel werd opgehouden, dan was dit gerealiseerd voor het einde van de gewestelijke legislatuur. Het voornaamste obstakel in deze discussie betreft het herleiden van de drie baanvakken in beide richtingen naar twee baanvakken voor de herverdeling van de beschikbare ruimte. De testfase van zes maanden wordt weldra ingeluid. Het verhindert dat de plannen en bekommernissen van de bewoners, de voetgangers, de gebruikers van het openbaar vervoer en de fietsers in de koelkast belanden. Fietsers zouden dan genieten van een afgescheiden fietspad op het stuk tussen het Sterreplein en de Jaargetijdenlaan.
De fietsverenigingen Fietsersbond, GRACQ-Les Cyclistes-Quotidiens en de European Union Cyclists’ Group zijn tevreden dat het project niet volledig naar de vergetelheid is gebannen. Toch betreuren ze dat de Generaal Jacqueslaan tijdens de testfase niet wordt ingericht zoals de plannen het voorzien: een afgescheiden fietspad dat de fietser van het verkeer en de geparkeerde wagens afschermt. Toch zullen fietsers zich gedurende een half jaar tevreden moeten stellen met een eenvoudig gemarkeerd fietspad te midden van het drukke verkeer, fietsend in de angst dat deze tijdelijke aanleg dan toch definitief wordt.
De verenigingen betreuren ook dat tijdens de testfase enkel de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer wordt geëvalueerd. Een evaluatie van alle gebruikers inclusief de fietsers lijkt ons aangewezen. Vergeet immers niet dat 35% van de Brusselse huishoudens niet over een wagen beschikt. De voorziene heraanleg past overigens perfect binnen de visie van het gewestelijk mobiliteitsplan Iris II, dat 100% van de wegen befietsbaar wil maken, het aandeel van de fiets tot 20% wil verhogen en de autodruk met 20% wil verminderen tegen 2018. Het zijn doelstellingen die, om gerealiseerd te kunnen worden, politieke wil vereisen.
Tot slot, de Generaal Jacqueslaan is direct en relatief plat en dus een ideale fietsroute. De fietsverenigingen willen dan ook de bevoegde autoriteiten oproepen om dit fietspad te verlengen tot aan de Meiserrotonde.