Circulatieplan geeft (nog) geen volwaardige plaats aan de fietser
Circulatieplan geeft (nog) geen volwaardige plaats aan de fietser
Vanaf 29 juni 2015 wordende centrale lanen in Brussel grotendeels autovrij en gaat het nieuwe circulatieplan in de Vijfhoek van start. De Fietsersbond, GRACQ-Les Cyclistes Quotidiens en de European Union Cyclists' Group kijken uit naar de komst van de voetgangerszone. Tot daar het goede nieuws. In de voetgangerszone krijgt de fietser namelijk geen volwaardige plaats en dient hij de omringende straten te gebruiken. Dat is ook de plek waar het gemotoriseerde verkeer van de centrale lanen haar plaats krijgt. De fietser komt bijgevolg vast te zitten tussen het gemotoriseerde verkeer.
De fietsersbeweging is dan ook niet tevreden met de ruimte die de fietser krijgt binnen het circulatieplan.
- De fietser krijgt er onvoldoende ruimte toegewezen. Smalle straten zoals de Lakensestraat en de Van Arteveldestraat moeten het gemotoriseerd verkeer van de centrale lanen opvangen, maar zijn daar niet op voorzien. Op de koop toe moet de fietser ook daar zijn plaats innemen.
- In verschillende straten ontbreekt de nodige fietsinfrastructuur. De stad voorziet dan wel nieuwe fietspaden, maar in straten zoals de Wolvengracht, de Augustijnenstraat en het tweede deel van de Dansaertstraat ontbreken fietspaden geheel of gedeeltelijk. Op andere plaatsen is er enkel een fietspad in de tegenrichting en moeten fietsers laveren tussen het drukke en gemotoriseerde verkeer (Cellebroerstraat, Van Arteveldestraat, Zespenningenstraat). Op de koop toe verdwijnt de gedeelde fiets- en busbaan in de Wolvengracht; er blijft geen enkele fietsvoorziening over.
- Over de kwaliteit van de recent aangebrachte markeringen zijn de fietsers niet te spreken. Zo ontvingen we al klachten over slordig aangebrachte en te smalle markeringen (Dansaertstraat) of fietspaden met een slechte ondergrond, met ronduit gevaarlijke situaties als gevolg.
- Op de pas geschilderde fietspaden (Dansaertstraat) zagen we de afgelopen weken al onmiddellijk wagens geparkeerd. We roepen de politie dan ook op om extra mankracht in te zetten om het wildparkeren tegen te gaan.
- De aanwezigheid van de vele extra wagens in de smalle straten zal voor een gevaarlijke en ongezonde omgeving zorgen. De fietsersbeweging vreest dan ook voor een verkeersinfarct waarvan de fietser het eerste slachtoffer is.
De fietsersbeweging blijft dan ook haar alternatief voorstellen. Roel De Cleen, woordvoerder van de Fietsersbond:
"We zijn natuurlijk voorstander van een grote voetgangerszone. Maar we stellen voor dat rond de voetgangerszone een zone komt waar duurzame mobiliteit voorrang krijgt. Een zone voorbestemd voor fietsers en openbaar vervoer, waar op beperkte schaal lokaal verkeer wordt getolereerd. Het merendeel van het gemotoriseerde verkeer wordt daarbij naar de kleine ring verbannen waar voldoende aangepaste infrastructuur aanwezig is."
Fietsersbond en GRACQ zijn lid van Platform Pentagone