Brief aan bestuur: pijnpunten nieuwe realisaties
brief aan Schepen van Mobiliteit
Geachte Schepen,
Dag Dominique,
Als Fietsersbond appreciëren we dat er in en rondom Ieper inspanningen geleverd worden om degelijke fietspaden aan te leggen. Waarvoor dank!
Omdat wij als Fietsersbond speciaal oog hebben voor het welbevinden van de fietser willen we toch enkele opmerkingen maken. We kiezen twee situaties uit in de zopas aangelegde fietspaden. Globaal genomen zijn de twee fietspaden alvast een verbetering. Toch zijn er enkele zaken waar we als Fietsersbond de logica niet van snappen. We pleiten voor meer fiets-reflex bij gelijkaardige situaties in de toekomst en misschien is het nog mogelijk om via kleine aanpassingen de huidige situaties te verbeteren.
Situatie 1: nieuw fietspad in de Masscheleinlaan
Probleem a): als je vanuit de Masscheinlaan naar de Plumerlaan rijdt en je wil linksaf slaan richting Minneplein, dan moet je van een (schuine) borduur rijden.
Vraag: waarom werd dat fietspad niet afgelaagd zodat er ‘gelijkvloers’ kon afgereden worden?
Probleem b): als je van het Minneplein komt en je wil linksaf naar de Plumerlaan moet je die (schuine) borduur op.
Vraag: waarom werd dat fietspad niet afgelaagd zodat er ‘gelijkvloers’ kon opgereden worden?
De bewijzen dat het anders kan liggen op 15 meter links van hetzelfde punt. Voor de privéoprit van Innovation/Teledesk werd voor de auto’s het fietspad afgelaagd, is er geen borduur, maar wel een vlakke, ‘gelijkvloerse’ oprit. We betreuren dat er hier voor de auto’s wel aan het comfort gedacht is, maar niet voor de fietsers.
Of werd hier een fout begaan? Misschien was de vlakke oprit bedoeld voor de fietsers op de openbare weg en de schuine borduur voor de privéoprit?
Verder bewijst ook de afrit op het einde van het fietspad dat de techniek wel onder controle is.
Situatie 2: nieuw fietspad in de Poperingseweg
Probleem a): als je vanuit de Capucienenstraat komt en je wilt als fietser naar Poperinge dan word je eerst afgebogen richting centrum (waardoor auto’s naast je komen te staan die vermoeden dat je die richting zult nemen), dan kom je wat kasseien (!) tegen, en aan de overkant weer de schuine borduur.
Vraag: waarom die kasseien? Waarom werd dat fietspad niet afgelaagd zodat er ‘gelijkvloers’ kon opgereden worden?
Probleem b): als je vanuit richting centrum komt en je wilt de Capucienenstraat in dan heb je ook weer die schuine borduur.
Vraag: waarom werd dat fietspad niet afgelaagd zodat er ‘gelijkvloers’ kon afgereden worden?
Is er nog een mogelijkheid om beide situaties aan te pakken?
Algemene bedenking
In een beperkt aantal situaties (b.v. afremmen van snelheid) kunnen we nog begrijpen waarom er bij op- en afritten van fietspaden, bij het binnenrijden van straten, etc. met een schuine borduur gewerkt wordt. In een overgroot deel van de gevallen (b.v. Pennestraat) vormen ze echter een obstakel en verhinderen ze een vlot, veilig en comfortabel fietsverkeer. Daarom pleiten wij als Fietsersbond Ieper om bij toekomstige projecten meer aandacht te hebben voor dit soort situaties. We geloven niet dat de beperkte meerkost kan opwegen tegen meer comfort en veiligheid voor de fietsers.
We hielden eraan dit te signaleren omdat het bereiken van een veilige, vlotte en comfortabele fietsinfrastructuur ons maar mogelijk lijkt als fietsers zélf signaleren aan de beleidsmensen hoe het anders/beter kan. We twijfelen er niet aan dat we werken aan hetzelfde doel: meer mensen op de fiets krijgen, en gepaste infrastructuuringrepen zijn daarvoor een noodzakelijke voorwaarde.
Fietsvriendelijke groeten,
Johan Vanhaverbeke
Namens www.fietsersbond.be/ieper - fietsersbond.ieper@gmail.com