Bakfietsen weren op de roltrappen van de voetgangerstunnel onder de Schelde is geen oplossing

17/09/2024 - Algemeen

Het oversteken van de Schelde in Antwerpen blijft voor fietsers een uitdaging. De capaciteit van de diverse mogelijkheden (veerpont, overbelaste Kennedy Fietstunnel en de Sint-Annatunnel) is te beperkt of er zijn andere problemen met deze verbindingen. Bakfietsen, bromfietsen, maar ook rolstoelgebruikers en mensen met kinderwagens zijn dagelijkse slachtoffers van de moeilijk oversteekbare Schelde. Zeker op die momenten dat een van de liften in onderhoud of defect is.

“Als bijna dagelijkse gebruikers van de roltrappen hebben wij de indruk dat mensen met zwaardere fietsen en bakfietsen meestal prima kunnen inschatten of ze de roltrap aankunnen of niet. Het beperkte aantal bakfietsgebruikers dat de roltrappen gebruikt, ondervindt zelden problemen” 

Renaat Van Hoof, woordvoerder van de Fietsersbond in Antwerpen.

  • Is er werkelijk een probleem met veelvuldig gebruik van de roltrap met bakfietsen waarbij de berijder de controle verliest?
  • Het gewicht argument is een drogreden. Zelfs bakfietsen van het zwaardere type komen niet in de buurt van het gewicht van de volwassen fietsers en voetgangers.
  • De zwaarste belasting wordt veroorzaakt door groepen voetgangers die vaak dicht bij elkaar staan op de roltrappen.
  • De Fietsersbond stelt zich de vraag hoe men met paaltjes een systeem kan creëren dat bakfietsen de doorgang verspert zonder dat dit erg vervelend is voor andere fietsers.
  • Fietsers laten uitwijken naar de Kennedy fietstunnel is geen oplossing omdat daar dan files ontstaan die kunnen oplopen tot meer dan één uur. Nu is het op dagen met mooi weer tijdens het spitsuur soms al langer dan 20 minuten aanschuiven. Aangezien bromfietsen enkel langs de Kennedy fietstunnel kunnen, is deze tunnel al overbelast.
  • Bakfietsers laten uitwijken naar het veerpont is ook geen goede optie want de helling op de linkeroever is bij laagtij erg extreem.

De Fietsersbond Antwerpen rekent er ook op dat de roltrappen niet nogmaals overdag worden afgesloten in het kader van eventuele werken. Werken aan de roltrappen moet zoveel mogelijk ‘s nachts worden uitgevoerd.

De Fietsersbond Antwerpen roept AWV op om de beslissing te heroverwegen en in overleg te gaan om tot een oplossing te komen die voor iedereen werkbaar is en betreurt het dat er niet eerder overleg over is geweest.

LEESTIP
Lees het artikel over 'De brug die er niet is'
Lees het artikel 'De Schelde over of onder'