5 jaar Bike to Work

06/10/2014 - Algemeen

5 miljoen fietskilometers in het woon-werkverkeer op de teller

Bike to Work, het initiatief van de Fietsersbond en haar Franstalige zusterorganisatie GRACQ, bestaat 5 jaar. Het programma ondersteunt werkgevers bij het stimuleren van werknemers om naar het werk te fietsen. Na die 5 jaar telt Bike to Work 24.309 fietsers, die samen al 3.122.916,00 fietsritten hebben afgelegd. Goed voor 54.911.235,55 fietskilometers.

Bij de start van Bike to Work in 2009 waren er 1.109 deelnemers, vandaag zijn dat er 24.309. De verhouding mannen-vrouwen is 57%-43%. Voor hun woon-werkverkeer naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest stappen er 5.187 Bike to Work-deelnemers op de fiets. Antwerpen volgt met 5.128 deelnemers. Gent staat op de derde plaats met 3.524 Bike to Work-ers. 

Dieter Snauwaert, Bike to Work-coördinator bij de Fietsersbond: “Deze cijfers tonen aan dat fietsen naar het werk enorm in de lift zit. Probeer je 24.000 fietsers eens voor te stellen: dat is de volledige bevolking van Mortsel die het woon-werkverkeer op de fiets aflegt. Nieuwe ontwikkelingen als de elektrische fiets, de fietsvergoeding, verbeterde fietskleding en de stilaan ook beter wordende fietsinfrastructuur zullen de fiets als transportmiddel voor het woon-werkverkeer alleen maar verder stimuleren.” 

Duurzame oplossing voor verzadigd verkeersnetwerk

De gemiddelde afstand die een Bike to Work-deelnemer aflegt, is 17,6 kilometer; en dat terwijl de gemiddelde woon-werkafstand 12,4 kilometer bedraagt. Meer dan de helft van stedelijke verplaatsingen ligt zelfs onder de 10 kilometer. “Een langere fietsafstand houdt mensen dus niet tegen om voor de fiets te kiezen. De tweewieler bewijst daarmee haar functie als een waardevol duurzaam transportmiddel in het woon-werkverkeer”, stelt Snauwaert. 

Dat is een positief signaal in een tijd waarin de Belgische mobiliteit grote problemen kent. "We zitten met een verzadigd verkeersnetwerk, met het wegennet en het spoor als exponent. En we komen geld en tijd te kort om die problemen grondig aan te pakken", verklaarde voorzitter van het directiecomité FOD Mobiliteit en Verkeer Laurent Ledoux onlangs in de media. Het feit dat meer dan 60% van het verkeer tijdens de spits woon-werkverkeer gebeurt, toont volgens Ledoux dat zelfs de kleinste inspanning van ondernemingen de druk op de weg kan verminderen.

Laagdrempelig voor werkgever, fun voor medewerker

Volgens Snauwaert is het succes van Bike to Work grotendeels te danken aan het feit dat het zo weinig inspanning vraagt van een werkgever. “Hij hoeft bijna niets te doen. Het Bike to Work-team richt alle communicatie rechtstreeks aan de medewerkers van de deelnemende werkgevers, of bereidt het voor hen voor. Voor de tweejaarlijkse wedstrijden voorzien we al het promotiemateriaal. Verder ondersteunen we werkgevers bijvoorbeeld ook met een elektronische koppeling van de fietsvergoeding aan hun administratie. De medewerkers die meedoen aan Bike to Work hebben een eigen profiel, waar ze hun fietsritten registreren. Elke geregistreerde fietsrit levert hen een fietspunt op en die kunnen ze verzilveren voor verschillende voordelen.”

Om te benadrukken dat fietsen naar het werk ook gewoon leuk is, organiseert Bike to Work jaarlijks twee wedstrijden.Dieter Snauwaert: “De wedstrijden in de zomer en de winter zijn een enorme motivatie om nieuwe werknemers  op de fiets te krijgen. Bij de laatste zomerwedstrijd hebben we aan nieuw geregistreerde deelnemers ook gevraagd hoe zij daarvoor naar het werk kwamen. Van de 1.369 nieuw geregistreerde fietsers namen er 442 de auto. Na afloop van de wedstrijd hebben we hen gevraagd hoeveel dagen per week ze nog de fiets zouden gebruiken. Volgens onze laatste meting (23 september 2014) hebben zij de door hen opgegeven intentie van 2,5 dag per week op de fiets ook gehaald. Dat zijn in totaal 7.596 fietsdagen. Daaruit blijkt dat veel van de nieuwe deelnemers die zich voor de wedstrijden registeren ook nadien hun auto laten staan en hun woon-werkverkeer geheel of deels op de fiets blijven afleggen.”

Multimodale fietskalender

Daarom is de fietskalender waarop Bike to Work-deelnemers hun fietsritten registreren, uitgebreid. Ze kunnen nu ook combinaties van de fiets met andere transportmiddelen zoals het openbaar vervoer registreren. Maar ook autoritten kunnen ze nu vastleggen. “Die leveren uiteraard geen fietspunten op” verduidelijkt Snauwaert, “Maar ze verlagen wel de drempel om ook eens met de fiets naar het werk te komen.”

Meer info

Dieter Snauwaert
Coördinator Bike to Work 
0497 122893 
dieter@fietsersbond.be

biketowork.be