Handleiding voor een begeleider van een Critical Mass

  • Ieder kruispunt waar wordt gepasseerd wordt afgezet 
  • Vier seingevers rijden permanent vooraan, twee permanent in het midden en twee achteraan. Afhankelijk van de grootte van de Critical Mass kan dat meer of iets minder zijn.
  • De personen vooraan leiden de route en rijden constant slechts 10 per uur om de groep niet te doen breken, of nog trager wanneer kinderen meefietsen.
  • Andere begeleiders verspreiden zich over de hele groep maar proberen voortdurend zoveel mogelijk naar de voorkant toe te rijden.
  • Wanneer er een kruispunt, zijweg, tramspoor gepasseerd wordt dan neemt een begeleider die vooraan rijdt er post en zet de straat af zodat de Critical Mass kan passeren. Met een bordje kan je de auto’s bedanken om te wachten.
  • Je blijft aan het kruispunt staan tot de volgende begeleider komt en die plaats van jou overneemt, dan vertrek je zo snel mogelijk terug naar voor.
  • De nieuwe begeleider wacht dan tot er opnieuw een begeleider komt en gaat dan zelf verder om de vorige begeleider op het volgende kruispunt te vervangen, zo ontstaat er een goed doorschuifsysteem.
  • De laatste begeleider wacht telkens tot de hele groep gepasseerd is.
  • Belangrijk: als je op een kruispunt staat laat je niemand door buiten fietsers die willen meerijden. Ook trams en bussen laten we wachten tot de groep volledig gepasseerd is (enkel wagens met sirenes laten we door).
  • Laat de groep ook zoveel mogelijk aansluiten dat er geen gaten vallen. En roep, fluit, maak lawaai!!!