Gemengd verkeer

Volgens het 30-50-70-principe moet er, wanneer er geen aparte fietsinfrastructuur is, een zone 30 worden ingericht. De criteria van een goede zone 30 zijn voor de Fietsersbond dat de maximumsnelheid effectief kan worden afgedwongen door infrastructurele maatregelen en er enkel bestemmingsverkeer kan rijden. Sluipverkeer is hinderlijk voor fietsers.

Zone 30’s zijn ideaal voor schoolomgevingen, woonomgevingen en winkelstraten. Het wordt nog aantrekkelijker voor fietsers wanneer zo’n omgevingen zijn opgebouwd vanuit fietsinfrastructuur, en gemotoriseerd verkeer enkel nog toegelaten is om te laten en te lossen, of om mensen die zich moeilijk te voet of met de fiets kunnen verplaatsen vlot en gemakkelijk op hun bestemming te krijgen.

Tegelijk moeten we erkennen dat het in sommige gevallen amper mogelijk zal zijn om 30 km/u af te dwingen. We denken hier vooral aan smalle plattelandswegen. Dat zijn routes die vaak door fietsers worden gebruikt, voor woon-werk, woon-school of toeristisch gebruik, maar geen verblijfsomgevingen zijn. Volgens het 30-50-70 principe zouden hier fietspaden moeten komen, maar omwille van het beperkt gebruik van deze wegen is dat niet echt haalbaar. Tegelijk is het in zo’n straten erg moeilijk om een zone 30 af te dwingen. Veel van die wegen hebben ook te maken met sluipverkeer – automobilisten gebruiken ze bijvoorbeeld om een druk kruispunt waar het in de spits lang aanschuiven is te vermijden. Dat sluipverkeer brengt natuurlijk de fietsers die de route gebruiken in gevaar.

Enkel sensibiliseren of een bord ‘plaatselijk verkeer’ is in veel gevallen helaas niet voldoende.

Volgende maatregelen kunnen wel een structurele oplossing zijn:

  • knippen met behulp van tractorsluis
  • enkel plaatselijk verkeer toelaten en controleren met behulp van AMRP-camera’s

Dat brengt in ieder geval al de intensiteit van het gemotoriseerd verkeer naar beneden. Daarnaast is het absoluut belangrijk dat de regel dat er, bij het inhalen van een fietser minstens één meter vrije ruimte tussen fiets en autospiegel moet zijn, absoluut gerespecteerd wordt. De Fietsersbond wil daarnaast ook dat fietsers enkel aan een snelheid van 30 km/u mogen worden ingehaald. Voordien en nadien kan de snelheid dan weer wat hoger.