Fietsroutenetwerk
Een echt fietsklimaat zorgt er voor dat je van bij je thuis tot op je bestemming op kwalitatieve fietsinfrastructuur kan fietsen. In een zone 30 kan dit in gemengd verkeer zijn, maar waar het autoverkeer sneller rijdt dan 30, zijn kwalitatieve en brede fietspaden noodzakelijk. Op dit moment ligt er in Vlaanderen zo’n netwerk van fietsroutes: het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF). Maar er zijn veel ontbrekende en/of te brede mazen die geen rekening houden met de behoeften van fietsers, met als gevolg dat het BFF niet als een werkelijk fietsnetwerk werkt.
Daarom vraagt de Fietsersbond
- Herdenk het fietsroutenetwerk in Vlaanderen grondig zodat een fijnmazig netwerk van kwalitatieve fietsroutes uitgebouwd kan worden.
- Ontwerp een nieuwe wegcategorisering voor de verschillende fietsroutes, gekoppeld aan een stimulerend financieringssysteem voor steden en gemeenten.
- Besteed extra aandacht aan het realiseren van fietsinfrastructuur op bedrijventerreinen. Dit kan via punctuele ondersteuningsmaatregelen (pendelfonds).
- Stimuleer het routedenken voor fietsers in de vervoerregio’s. De verplichting om een mobiliteitsplan op niveau van de vervoerregio uit te werken, biedt de mogelijkheid om de gemeenten te stimuleren om vanuit een totaalvisie en gemeente-overschrijdend na te denken over het groeiend fietsverkeer. Fietspaden die ophouden aan de gemeentegrens zijn geen goed voorbeeld van een doordacht routedenken.
- Geef de provincies een belangrijke rol en stem in het herdenken van het bovenfunctioneel fietsroutenetwerk. Het doorschuiven van de herziening naar de vervoerregio’s is op zich niet onlogisch, maar de expertise die de vijf Vlaamse provincies in de afgelopen jaren opbouwden mag niet verloren gaan en kan enkel helpen om op korte termijn grote stappen te zetten.
Voor Brussel vragen we:
Het gebrek aan kwalitatieve fietsinfrastructuur is een rem voor 92% van de Brusselaars die (nog) niet fietsen in het Gewest. De ontwikkeling van een fijnmazig fietsroutenetwerk is essentieel om meer mensen, vooral jongeren en minder ervaren fietsers, te overtuigen om de fiets te gebruiken. Het Fiets-GEN, een netwerk van 15 veilige en snelle fietsroutes van en naar Brussel, kan het fietsgebruik stimuleren. Die 15 fietsroutes, goed voor ongeveer 170 kilometer, doorkruisen het Brussels Gewest en vormen een efficiënte verbinding met de Vlaamse rand. Voor zowel pendelaars naar Brussel als Brusselaars die in de Rand werken, biedt het Fiets-GEN een volwaardig alternatief. Er zijn al enkele stukken gerealiseerd maar van een hecht netwerk is er nog geen sprake. De investeringen moeten verhoogd worden, de inrichtingen versneld. De Fietsersbond en de GRACQ vragen
- Versnel de realisatie van het netwerk.
- Kies bij de uitwerking altijd voor hoogkwalitatieve fietsroutes: veilig, direct, continu en comfortabel.