Alle drempels weg! Vademecum gemeenteraadsverkiezingen van Fietsersbond Halle

Dat fietsen veel voordelen heeft, zowel voor de overheid als voor de burgers, hoeven we hopelijk niet meer uit te leggen. Een stad waar veel mensen fietsen is bereikbaar, heeft aangename straten en pleinen, helpt bij het bereiken van de klimaatdoelstellingen en maakt burgers gezonder en gelukkiger. 

We zien in het straatbeeld dat heel wat Hallenaren de fiets de laatste jaren ontdekt hebben. Maar we zien ook dat veel anderen nog twijfelen of de fiets zelfs resoluut afwijzen. Wat helpt er om meer mensen aan het fietsen te krijgen? 

Veiligheid

“Het is niet veilig genoeg om in en naar Halle te fietsen”. We horen het helaas nog te vaak. Een onveiligheidsgevoel is een drempel die moeilijk te overwinnen is. Alles begint natuurlijk bij een veilige infrastructuur. Overzichtelijke kruispunten, veilige en afgescheiden fietspaden en aanvaardbare snelheden van het gemotoriseerd verkeer op plaatsen waar fietsers samen met hen de rijbaan delen. Bij 30 km/u daalt het aantal ongevallen met kwetsbare weggebruikers drastisch en zijn de gevolgen, indien er zich toch nog een ongeluk zou voordoen, minstens 5 keer minder erg. 

De fietszone in het centrum vermijdt gevaarlijke inhaalmaneuvers, op voorwaarde dat ze  gerespecteerd wordt. We vragen al geruime tijd zeer duidelijke markeringen en signalisatie. Het helpt ook als op zoveel mogelijk plaatsen het inhalen van fietsers fysiek onmogelijk wordt gemaakt. Daarnaast zijn er heel wat gebieden waar er niet harder dan 30 km/u mag gereden worden, maar waar nog te veel automobilisten deze maximumsnelheid, nochtans van levensbelang voor fietsers en ook voetgangers, continu overschrijden. Waarom zet stad Halle, zoals een aantal van onze buurgemeenten, niet in op trajectcontroles om de maxima te handhaven? In steeds meer gemeenten en steden zien we nochtans de zeer positieve effecten ervan. Niet alleen de veiligheid voor alle weggebruikers, maar ook het leefcomfort van de burgers heeft er alle baat bij. 30 km/u is dan ook de logische snelheid voor alle bebouwde kommen.

We vragen aan het nieuwe stadsbestuur om van verkeersveiligheid een belangrijke prioriteit te maken. Zodat het onveiligheidsgevoel vermindert of zelfs verdwijnt en meer mensen op de fiets stappen of hun kinderen met de fiets naar school durven laten rijden. We zijn er ons van bewust dat het niet eenvoudig is om alle gevaarlijke punten op te lossen en dat niet enkel de stad hiervoor verantwoordelijk is. Maar er zijn er nog te veel en dat kan zeker beter. 

We vragen de stad ook om de gesprekken met het Agentschap Wegen en Verkeer dienaangaande op te voeren. De “moordstrookjes” in het centrum van onze stad op de August De Maeghtlaan zijn een voorbeeld van slechte en onveilige infrastructuur en ze dienen vervangen worden door afgescheiden en voldoende brede fietspaden. Alle kruispunten moeten conflictvrij gemaakt worden en ook hier moet ingezet worden op een correcte snelheid. 

Fietsparkeren

Een tweede drempel waarom fietsers hun fiets thuis laten, is de vraag die ze zich stellen of ze deze na een bezoek aan de stad nog gaan terugvinden. Fietsdiefstallen is nog steeds een plaag, ook aan de “beveiligde” fietsenstalling aan het station. Uit studies blijkt dat tot een derde van de fietsers afhaakt als hun fiets werd gestolen. 

In het centrum zijn er belangrijke inspanningen gedaan om het fietsparkeren te faciliteren en ook in woonwijken zagen we meer degelijke fietsbeugels verschijnen. En toch blijven we nood hebben aan meer parkeerveiligheid, zowel in het centrum als aan het station. Lokfietsen en een actief handhavingsbeleid door de politie helpen om de situatie verder te verbeteren. 

Letterlijke drempels

Naast veilig moet fietsen ook comfortabel zijn. Er zijn nog steeds drempels die overbodig, gevaarlijk en lastig zijn voor fietsers. De inspanning om deze weg te werken is echt niet groot. Fietspaden of rotondes moet je kunnen bereiken zonder drempel. Een kleine moeite met een groot effect. 

Niet enkel drempels, maar ook de slechte staat van sommige wegen en fietspaden, maken fietsen lastiger dan nodig. En ook hier is er een belangrijke rol weggelegd voor het Vlaams Gewest om de fietspaden langs de gewestwegen een upgrade te geven. 

We maken ons voor de komende jaren zorgen voor de werken aan de bruggen. Het zou onvergeeflijk zijn als de champagnekurk tussen het stadscentrum, de stationsomgeving en de Sint-Rochuswijk barsten zou vertonen. Omrijden en wachten om van de ene kant naar de andere te kunnen fietsen is een te grote nieuwe drempel voor deze omgeving.

We begrijpen dat een stad in verandering ook werken en hinder met zich meebrengt, die niet altijd voorkomen kan worden. Maar het passeren van een werf mag geen kamikaze opdracht zijn, ook niet als die werken door een privé aannemer uitgevoerd worden. Toezicht hierop is dan ook meer dan noodzakelijk. 

De drempel “geld en middelen”

We zijn verheugd dat het stadsbestuur een nieuw mobiliteitsplan én een nieuw fietsbeleidsplan opmaakt. We willen graag verder betrokken blijven bij de uitwerking ervan, want deze plannen zullen de, hopelijk duurzame, lijnen uitzetten voor het mobiliteitsbeleid van het volgende decennium. 

Plannen maken en goed nadenken over een duurzame mobiliteitsvisie is een zeer goed begin. Maar er zijn ook budgetten en mensen nodig om de plannen uit te voeren. Laat dit geen nieuwe drempel worden voor de komende jaren. 

Het laatste duwtje

Als mensen de fiets eenmaal ontdekt hebben, krijgen de meesten de smaak te pakken. Maar toch zullen er altijd burgers zijn die aarzelen om de stap te zetten. Om die laatste drempel te overwinnen, blijft een actief en continu stimuleringsbeleid een noodzaak. We vragen aan het stadsbestuur om werk te maken van een sterke fietscultuur. Zelf het voorbeeld geven is belangrijk zodat burgers inzien dat korte afstanden veel beter met de fiets of te voet dan met de auto worden overbrugd. Niet alleen naar werk of school, maar ook naar de winkel. 

Een duwtje in de rug doet deugd en doet iedereen “goesting krijgen” om andere keuzes te maken bij verplaatsingen van en naar onze stad. 

Beste nieuw stadsbestuur, niet alleen de Fietsersbond, maar alle fietsers in Halle, rekenen op jullie om alle drempels die er nog zijn weg te werken.  We werken graag samen aan een klimaatvriendelijke, aangename, veilige en goed bereikbare stad. Halle fietst!