Parkeerplan voor fietsers
Omschrijving
In een eerste fase werden fietsers gemobiliseerd om te reageren op het ontwerp van het Gewestelijk Parkeerbeleidsplan. De Fietsverenigingen bundelden hun opmerkingen en vroegen fietsers om deze massaal op te sturen. In een tweede fase werd een straatactie opgezet. De fietsverenigingen wilden het gebrek aan inzicht en planning visueel brengen door zoveel mogelijk fietsen in een typische Brusselse straat te verzamelen/ parkeren.
Timing
VOORBEREIDING
Openbaar onderzoek Gewestelijk Mobiliteitsplan, een maand voordien:
- opstellen dossier met bemerkingen door de verschillende fietsverenigingen, vertaling van het dossier
- opsturen bemerkingen fietsverenigingen als reactie op het ontwerp
- zoveel mogelijk leden en fietsers mobiliseren om de bemerkingen van de fietsverenigingen over te nemen
Voorbereiding actie 2 weken op voorhand:
- prospectie locatie van de actie
- opstellen flyer om bewoners te mobiliseren, vertaling
- partner zoeken die veel fietsen (en sloten) ter beschikking kan stellen > CyCLO
- fietsers en leden mobiliseren om te helpen en aanwezig te zijn
2 dagen op voorhand:
- uitsturen persbericht
- boodschap op Facebook
- herinnering uitsturen naar (actieve) leden
1 dag voordien:
- fietssloten en oude fietsen ophalen en op locatie van de actie plaatsen
ACTIE
- 10u: afspraak met fietsers op locatie
- 10u30: afspraak met pers op locatie
- 12u: terugbrengen fietsen en sloten naar CyCLO en fietspunten
OPVOLGING
- succes (o.a. opkomst pers) evalueren
- afdelingen mobiliseren om de gemeenten te adviseren in hun advies over het ontwerp van het plan
Materiaal, kosten en medewerkers
Materiaal:
- vlaggen en banners fietsverenigingen, snelbinders en kniptang
- print out persbericht, flyer, informatiebrochures
- veel fietsen (en fietssloten)
Kosten:
- fruitsap, chocomelk, speculoos: 10 euro
Medewerkers:
- personen die helpen met de vertaling
- 1 persoon die enkele dagen voordien flyers in de bussen van de bewoners steekt
- iemand die foto’s trekt
- 4 mensen die meehelpen om voordien en nadien de oude fietsen te verplaatsen
- woordvoerder per organisatie
Opmerkingen
Ook al is de actie nogal statisch, toch kan deze actie een aantrekkelijk beeld voor de pers opleveren. Voorzie niet enkel wat tussendoortjes als de actie ’s ochtends doorgaat, maar ook warme dranken bij koud weer.Communicatiemiddelen
Uitnodiging, om fietsers te mobiliseren Takenlijstje, voor wie mee wil helpen met de actie Flyer, om bewoners te informeren (2 pagina's op A4 printen, recto verso) Persbericht
Communicatiedocumenten
Flyer voor de bewoners PersberichtDoel, boodschap en doelgroep
Het ontwerp van het Gewestelijk Parkeerbeleidsplan van het Brussels Gewest werd door de fietsverenigingen afgekeurd; het plan besteedde weinig aandacht aan de fiets en was weinig ambitieus: het ontwerp van het Gewestelijk Parkeerbeleidsplan voorziet een fietsenstalling (2 fietsen) om de 150m, langs weerszijden van iedere straat. Met deze actie wilden de fietsverenigingen alsnog de beleidsmakers interpelleren.