Ook morgen neem ik de fiets

Omschrijving

Een groep fietsers - verkleed in een beroep - wandelt of rijdt rond, spreekt fietsers aan en stelt hen voor om ook op maandag te fietsen. Overwegen ze dit, dan wordt er een foto van de fietser getrokken. De fietser schrijft zijn engagement of liefde voor de fiets neer op een bordje en toont dit terwijl de foto getrokken wordt. Op de Wetstraat, een symbolische plek waar veel auto’s rijden tijdens de (Mobiliteits)week, worden de affiches de dag voordien opgehangen en blijven ze de hele mobiliteitsweek hangen. Op Autoloze Zondag wordt ook op de eigen stand en die van de partnerorganisaties de actie gevoerd, indien mogelijk. Alle foto’s verschijnen na Autoloze Zondag op een blog.

Timing

VOORBEREIDING

3 maanden op voorhand (juli):

  • start werkgroep
  • aanspreken verwante organisaties die op Autoloze Zondag ook aanwezig zullen zijn

2 maanden op voorhand (juli-augustus): foto’s voor flyer en pamfletten maken

1 maand op voorhand (eind augustus):

  • opmaak flyer
  • mobiliseren fietsers om actie te voeren

2 weken op voorhand (eerste week september):

  • druk flyers
  • aanmaak blog
  • opmaak persbericht
  • opmaak toelatingsformulieren foto's

Enkele dagen op voorhand:

  • uitsturen persbericht
  • bevestiging en informatie deelnemers actie
  • printen affiches, zagen panelen, affiches op panelen plakken/ lamineren affiches

Dag voor Autoloze Zondag: ophangen foto’s op panelen aan Wetstraat

ACTIE

Op Autoloze Zondag, 3 mobiele shiften (telkens +/- 6 personen):

  1. 10u30-12u30
  2. 13u-15u
  3. 15u30-17u30

Spreek telkens een half uurtje op voorhand met de shift af op een centrale plek om het materiaal te verdelen.

OPVOLGING

Na Autoloze Zondag: foto’s verzamelen en op blog plaatsen.

Materiaal, kosten en medewerkers

Materiaal:

  • voorbereiding: flyers, gelamineerde affiches (A3), panelen en lamineermateriaal voor affiches (A3)
  • actie: snelbinders, touw, kniptang, schaar, verkleedkledij, fototoestellen, bordjes en stiften, toelatingsformulieren, balpennen
  • stand Autoloze Zondag: fietskaart van Bussel, informatiebrochures, vlaggen en banners, gadgets, drank en tussendoortjes, bekertjes

Kosten:

  • drukkosten foto’s (A3’s) voor pamfletten: 100 euro
  • drukkost flyers: 100 à 200 euro
  • snelbinders: 10 euro
  • lamineervellen: 20 euro
  • behangerslijm: 10 euro
  • bordjes en stiften (5): 25 euro
  • drank en tussendoortjes: 20 euro

Medewerkers:

  • voorbereiding actie:
    • 2 personen voor de opvolging en coördinatie,
    • 2 personen die foto’s gaan trekken voor de flyer/ affiche,
    • 2 personen die de affiches lamineren en op panelen plakken,
    • 2 personen die de affiches ophangen in de Wetstraat de dag voordien
  • actie: een twintigtal vrijwilligers, een coördinator, een woordvoerder

Opmerkingen

Voor de aanvang van iedere shift (bijv. 3 shiften van max. 2 uur) wordt op een centrale plek afgesproken om de flyers, fototoestellen, bordjes, gelamineerde affiches (te bevestigen aan de eigen fiets), toelatingsformulieren voor de foto's, balpennen… uit te delen. Per shift worden er ‘paren’ opgesteld: 1 persoon spreekt aan, 1 persoon trekt de foto. Vraag alle actievoerders om zelf een fototoestel mee te brengen. Voorzie eventueel extra verkleedmateriaal. Spreek af op een centrale plek met de actievoerders die gemakkelijk bereikbaar is en niet tussen de massa. Kortom, op een rustige plek met voldoende plaats voor de eigen fietsen. Hou de autorisatieformulieren goed bij, zodat je de toestemming hebt van de fietsers om hun foto te publiceren. Spreek tijdens de actie niet enkel de die-hard fietser aan, maar ook de occasionele fietser of wielertoerist. Neem op het begin of op het einde een groepsfoto. Voorzie wat drank en tussendoortjes voor wie meehelpt tijdens de actie.

Communicatiemiddelen

  • Persuitnodiging 2012
  • Flyer 2012 (4 pagina's op 1 A4 printen, recto verso)
  • Formulier toelating
  • Foto 2012 (2 pagina's op 1 A4 printen, recto verso)

Communicatiedocumenten

PDF-pictogram Persuitnodiging PDF-pictogram Flyer om af te printen Microsoft Office-documentpictogram Toelatingsformulier voor foto's

Doel, boodschap en doelgroep

Massa's fietsers komen we tegen op Autoloze Zondag, maar wie van hen gebruikt de fiets ook in het dagdagelijkse leven? Deze actie wil de fietser op Autoloze Zondag sensibiliseren om ook morgen de fiets te nemen om naar de winkel, het werk, de school, vrienden, … . Met andere woorden: 'Neem ook morgen de fiets!'.

Partners

GRACQ, CyCLO, Les ateliers de la rue Voot, Cactus & Co, Pro Velo

Afdeling

Algemeen

Contactpersoon

Laura Bodyn laura.bodyn@fietsersbond.be

Websites