Wij voelen ons (letterlijk) niet verbonden met Brugge

N31 – Zeebrugge – Brugge : Baron de Maerelaan – Zeebruggelaan – Zeelaan- Blankenbergsesteenweg
• Reeds jaren wordt de N31, Zeebrugge-Brugge, in stappen, omgevormd tot snelweg waardoor het fietsen naar Brugge onmogelijk wordt.
• Dit gebeurt zonder alternatief, zoals een ventweg of dergelijke.
• Vroeger kon men fietsen van Zeebrugge-strand tot de Blankenbergsesteenweg en zo verder naar Brugge.
• Eerst werd de spoorwegbrug, over het spoor Brugge-Blankenberge, afgesloten voor het fietsverkeer.
• Nu, “dankzij de A11”, is ook het fietspad vanaf de Groot Ter Doest afgesloten.

De Fietsersbond vraagt aandacht voor fietsers van en naar Zeebrugge.
Dit kan door snelle (eventueel voorlopige) maatregelen (1) en te starten met studies en onteigeningen op lange termijn (2) en (3):

• (1) Het afschaffen van het enkelrichtingsfietspad, richting Zeebrugge, tussen Wulfsberge en de transportzone.
• Hierdoor creëert men ruimte om, ten westen van de N31, het dubbelrichtingsfietspad vanaf de Kustlaan door te trekken, over Lissewege, tot Groot Ter Doest en verder fietsen langs de Patentestraat, Lentestraat en Zeveneke naar Brugge.
• Men kan dit dubbelrichtingsfietspad beveiligen met New-Yerseys, langs de N31.

Versneld uitvoeren van het Masterplan Fiets zoals :
• (2) Nieuw dubbelrichtingsfietspad ten westen van de transportzone tot de Kustlaan (thv Elia)
• (3) Dubbelrichtingsfietspad ten westen van de Lanceloot Blondeellaan, met doorsteek, langs 2XL, naar de nieuwe brug over het rangeerstation, thv Zwankendamme, zodat Lissewege en Zwankendamme met Zeebrugge-dorp worden verbonden.

Ook andere straten moeten herbekeken worden :
• De Ter Doeststraat smeekt om een vrijliggend fietspad indien men het snelheidsregime wenst te behouden op 70km/u.
• Men kan ook in deze toeristische route, de snelheid verminderen tot 50km/u zodat een aanliggend fietspad of suggestiestrook verdedigbaar is. Tussen de bocht in de Ter Doeststraat en het jaagpad kan men een fietsverbinding maken.
• Het snelheidsregime in de Canadezenstraat zou consequent verlaagd moeten worden naar 50km/u door de aanwezigheid van een aanliggend fietspad en dit volgens het “30/50/70-principe” van het Memorandum van de Fietsersbond

Fout | Fietsersbond





Fietsersbond


Fout

Er is onverwacht een fout opgetreden. Probeer het later nog eens.