Over Schelde verbindingen voor fietsers
“Fietstunnel gaat dicht als social distancing niet wordt nageleefd” dat konden we vandaag lezen in de Gazet van Antwerpen. Een maatregel die AWV (de beheerder van de tunnel) wil opleggen als er te weinig respect is voor de opgelegde maatregelen.
Voor de Fietsersbond is het duidelijk dat we in deze bijzonder Corona tijden met zijn allen zoveel mogelijk rekening moeten houden met de opgelegde maatregelen. Blijf in uw kot, respecteer de social distancing, ga als je buiten gaat zeker ook fietsen, maar hou je dan zeker ook aan de regels.
De Fietsersbond interpreteert de oproep van AWV vooral als een vraag om, zoals eigenlijk de voorbije drie weken gebeurde, de regels te respecteren. Zondag liep er misschien een en ander minder goed. Maar laat ons nu met zijn allen blijven volharden en de regels respecteren om zo goed mogelijk afstand te laten.
Hopelijk zet AWV eerst verder in op duidelijke communicatie, met stickers en afstandsaanduidingen of zelfs met extra bewaking vooraleer echt over te gaan tot het afsluiten van de tunnel.
Maar, het gebrek aan scheldeoververbindingscapaciteit is geen nieuw probleem, of geen probleem dat enkel in corona tijden duidelijk wordt. De Schelde verbindingen voor actieve weggebruikers zijn al jaren een doorn in het oog van iedereen die ze nodig heeft. Defecte roltrappen en liften met te weinig capaciteit zijn eerder regel dan uitzondering. Te weinig veren (die nu ook helemaal buiten dienst zijn) zorgen niet direct voor een oplossing. Voor de Fietsersbond is het helder: er moet nu ook echt werk gemaakt worden van extra verbindingen tussen linker en rechteroever om de actieve weggebruiker vooruit te helpen.
In plaats van de fietstunnel aan de Kennedytunnel te sluiten, zouden we liever zien dat de Waaslandtunnel (de konijnenpijp) voor auto’s geschrapt wordt en opengesteld wordt voor fietsers. En zet in op extra veren (veer Sint-Anna tussen het Antwerpen centrum en Antwerpen Linkeroever). Enkel zo worden de beide oevers van de stad ook echt voor fietsers met elkaar verbonden.
De Fietsersbond bepleit de alternatieven op dit moment met AWV, MOW en het kabinet van minister Lydia Peeters.