Ja! Maar…  Fietsersbond en Avello erkennen de vooruitgang, maar zien nog belangrijke obstakels om fiets en trein optimaal te combineren.” 

European Cyclists’ Federation, de Europese fietsersfederatie, presenteerde vandaag de tweede editie van “Cyclists love trains”, een onderzoek naar en ranking van de Europese treinmaatschappijen wat betreft fietsvriendelijkheid. De maatschappijen die het meeste aandacht besteden aan de combinatie fiets en trein, en dus bovenaan de lijst prijken, zijn de NMBS in ex aequo met de Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB.

De NMBS investeert in de fiets

Avello en de Fietsersbond erkennen de vooruitgang die de NMBS maakt en juichen deze toe. De investeringen van de afgelopen jaren bieden inderdaad een antwoord op (een deel van) de noden van fietsers.  

De fiets meenemen op de trein was nog nooit zo eenvoudig. Er is meer plaats. Zo moeten alle nieuw bestelde treinen sinds juni minimaal acht fietsplaatsen hebben. Daarmee is België ambitieuzer dan het minimum van vier plaatsen die de Europese regelgeving voorschrijft. Ook zorgt de NMBS ervoor dat er bij de renovatie van bestaande treinstellen minimaal vier fietsplaatsen zijn.

De fietsorganisaties zijn verheugd met de aankondigingen van de locatie van het fietscompartiment op de trein, een echte vooruitgang voor fietsreizigers. Fietsers krijgen voortaan via audioberichten, de webapplicatie en in sommige gevallen informatieborden informatie over waar ze met de fiets kunnen opstappen.

Maar laat belangrijke kansen liggen

De fietsvriendelijkheid op de perrons en in de treinen ging er sterk op vooruit. Maar dan moet je eerst op dat perron aankomen. En daar wringt het schoentje. Toegankelijkheid blijft problematisch in veel stations. Waar geen liften zijn kan een fietsgoot soelaas bieden. Maar de goedkeuring van een nieuw ontwerp van fietsgoot sleept al meer dan vier jaar aan. Absurd!

Avello en de Fietsersbond roepen de NMBS verder op om werk te (blijven) maken van

  • Veilige fietsstallingen. Het beheerscontract van de NMBS vereist dat 100 stations tegen 2032 uitgerust zijn met gecontroleerde toegang. Dit is voor de fietsorganisaties te weinig en we zijn er nog lang niet, de planning voor deze operatie blijft vooralsnog zeer vaag.
  • Het aanbod van deelfietsen. In het zuiden van het land zijn er slechts vier stations (Namen, Bergen, Luik en Waver) waar reizigers kunnen gebruikmaken van de Blue Bike-service.

De “Cyclists love trains” prijs erkent de vooruitgang die de Belgische spoorwegen boeken, de combinatie trein en fiets wordt vanzelfsprekender. De NMBS is op de goede weg, maar Avello en de Fietsersbond benadrukken dat er nog werk aan de winkel is. De prijs toont aan dat investeren in intermodaliteit loont, meer van dat.