Brusselse fietsorganisaties luiden noodklok
De activiteiten van CyCLO, Pro Velo, les Ateliers de la rue Voot, GRACQ, Fietsersbond, Ride Your Future en MolemBIKE zijn vandaag in gevaar. De 7 Brusselse fietsverenigingen wachten nog steeds op een politieke beslissing over hun financiering voor 2025. Ze vragen aan de Brusselse regering in lopende zaken om de continuïteit van hun activiteiten te garanderen: een minimale investering vergeleken met hun positieve impact op duurzame mobiliteit, levenskwaliteit en de lokale economie in het Brusselse Gewest.
Fiets je vandaag of 20 jaar geleden door Brussel, het verschil is duidelijk. De eenzame, dappere fietser van toen heeft vandaag heel wat gezelschap gekregen. Het is het vervoermiddel bij uitstek dat aan populariteit wint bij de Brusselaars. Sinds 2010 stijgt het aantal fietsers in Brussel jaarlijks met gemiddeld 12,6% (Fietsobservatorium Pro Velo)
Deze indrukwekkende modal shift is geen toeval. Het is het resultaat van een vooruitstrevend en geïntegreerd fietsbeleid, gedragen door opeenvolgende Brusselse regeringen én de inzet van diverse fietsorganisaties. Toch staat deze vooruitgang op het spel.
Toekomst van fietsactiviteiten staat op het spel
Het Brusselse Gewest verkeert in een politieke impasse. Meer dan zes maanden na de verkiezingen wachten we nog steeds op een regering. Er is geen zekerheid over subsidies voor 2025. Zonder deze steun dreigen de 7 Brusselse fietsorganisaties hun activiteiten stop te zetten. Dit betekent onder meer:
- Geen verkeerseducatie voor meer dan 3.000 schoolkinderen
- Minder fietsherstellingen en service voor het snel groeiende aantal fietsers
- Verstommen van de professionele vertegenwoordiging van fietsers. Hun stem zal minder meegenomen worden in belangrijke mobiliteitsvraagstukken en -projecten.
- Verdwijnen van 43 jobs, indirect nog veel meer
Daarnaast zetten ook de organisaties die werken rond huisvesting, opvang van nieuwkomers, alfabetisering en jongerenbegeleiding, in op fietsprojecten. Ze weten als geen ander dat de fiets een fantastisch hulpmiddel is voor een meer inclusieve en welvarende samenleving.
Kleine investering, grote impact
Het geïntegreerd fietsbeleid kost het Gewest jaarlijks slechts 3 miljoen euro, terwijl de begroting voor 2024 op 7,8 miljard euro wordt geraamd.
De fietsorganisaties fungeren als essentiële schakels tussen de bevolking en de overheid. Ze vertalen enerzijds de behoeften van de altijd maar groeiend aantal fietsende burgers en anderzijds de capaciteiten en middelen van de overheid naar concrete oplossingen. Deze geïntegreerde aanpak, gesteund door opeenvolgende regeringen en gedragen door de inzet van fietsorganisaties, is een sleutelfactor in de luchtkwaliteit, concurrentievermogen en de leefbaarheid van de stad.
Oproep tot actie
De regering in lopende zaken heeft de verantwoordelijkheid om continuïteit te garanderen. Brussel heeft deze fietsorganisaties nodig om de noodzakelijke modal shift voort te zetten.
Het stilvallen van de activiteiten van de fietsverenigingen zal leiden tot een verlies aan expertise. Het is een groot risico op een terugval in duurzame mobiliteit, leefbaarheid en lokale economie.
Dit is een noodkreet van de Brusselse fietsorganisaties. Ze sluiten zich aan bij de sociale ondernemingen en vzw's die actief zijn binnen de socio-culturele en welzijnssector die eerder al aan de alarmbel trokken. Het volledige Brusselse middenveld, organisaties die essentiële diensten aanbieden aan de Brusselaars, wachten deze week hooggespannen op meer duidelijkheid.
Ondertekenaars
- Marie Verkaeren - CyCLO
- Christophe Winkel - Pro Velo
- Nathalie Heusquin - Les Ateliers de la rue Voot
- Laurence Lewalle - GRACQ
- Inge Smolders - Fietsersbond
- Justine Peullemeulle - Ride Your Future
- Edoardo Luppari - MolemBIKE