500 Gentse fietsers naar spoed door tramsporen
Fietsersbond Gent werkte mee aan een onderzoek van Spoedgevallendienst van het UZ Gent naar fietsongevallen. Wat blijkt? Zo’n 500 Gentse fietsers kwamen in 2018 op spoed terecht na een val over de tramsporen. Wij vragen De Lijn om actie te ondernemen.
Het onderzoek van UZ Gent is het eerste dat rekening houdt met ongevallen op tramsporen. Zo krijgen we een goed zicht op de impact van deze infrastructuur op fietsers. En die is niet min. Met zo’n 500 ongevallen vormden ze een kwart van alle fietsongevallen in Gent in 2018. Het gaat enkel om de fietsers die werkelijk naar de spoeddienst gaan na een val, een onderschatting dus van het werkelijke aantal ongevallen door tramsporen.
Blijven steken en slippen
De twee belangrijkste oorzaken zijn het blijven steken met het wiel of slippen op de sporen. Dit zorgt er voor dat er meer ongevallen gebeuren op regenachtige dagen wanneer de sporen gladder zijn. De ongevallen pieken in de herfst. Op plekken waar verschillende tramsporen samenkomen, is de situatie het meest onveilig voor fietsers. Het is er moeilijker om de tramsporen te kruisen, met meer ongevallen als gevolg.
Onze vragen aan De Lijn
Het is de taak van De Lijn om het wegdek links, rechts en tussen de tramsporen te onderhouden. We vragen daarom aan De Lijn om in te zetten op comfortabele veilige infrastructuur rond de tramsporen, om voldoende ruimte naast de tramsporen te voorzien en om waar mogelijk de fietsers te scheiden van het tramverkeer.
Fietsersbond Gent strijdt voor veilig fietsverkeer!
Ontdek hun aanbevelingen in dit opiniestuk