Meer ruimte voor fietsers
De voorbije jaren groeide het aantal fietsers in Vlaanderen gestaag. Er zijn ook meer verschillende soorten fietsen op de weg: bakfietsen, elektrische fietsen, speed pedelecs en cargofietsen kan je niet meer wegdenken uit het straatbeeld. Voeg daaraan de steeds populairdere toestellen toe zoals elektrische steps, monowheels en andere voortbewegingstoestellen. Al deze verschillende fietsen en toestellen moeten samen op de bestaande fietspaden. En die zitten op hun limiet: er is een acuut capaciteitsprobleem met rechtstreekse gevolgen op de fietsveiligheid. Vergelijk onze fietsinfrastructuur gerust met de eerste internetverbindingen - traag, onbetrouwbaar, frustrerend -waar er nu een behoefte aan glasvezel is - snel, betrouwbaar, aantrekkelijk. Nu is het alsof wij films zitten te streamen met een oude 56k-verbinding.
Daarom vraagt de Fietsersbond:
- Pas de norm voor de breedte van de fietspaden aan. Houd hierbij rekening met de huidige realiteit en toekomstige evoluties. De minimumbreedte moet opgetrokken worden naar 2 meter en bij fietssnelwegen met een hoog fietspotentieel adviseren we 6 meter. Implementeer met andere woorden de nieuwe richtlijn van Fietsberaad als nieuwe norm in het vademecum Fietsvoorzieningen.
- Kies resoluut voor asfalt als voorkeursverharding bij de (her)aanleg van fietsinfrastructuur.
- Wijzig de procedure om het vademecum Fietsvoorzieningen aan te passen en te actualiseren. Het te doorlopen proces is te traag en moet sneller kunnen. Voor de Fietsersbond is het ook niet helemaal logisch dat de pen van het vademecum vastgehouden wordt door een wegbeheerder. Onderzoeken die door andere spelers in de mobiliteitssector gevoerd worden, moeten sneller geïmplementeerd kunnen worden in het vademecum. Bovendien moet er ook een afstemming komen tussen de verschillende vademecums zodat tegenstrijdigheden of op zijn minst duidelijk fietsonvriendelijke maatregelen niet langer in een ander vademecum opduiken.
- Realiseer via het Agentschap Wegen en Verkeer echte voorbeeldprojecten waar de veiligheid van de fietsers centraal staat en die die veiligheid ook buiten het fietspad stimuleren.
Lees ook het artikel 'Hoe ruimtelijke ordening ons meer doet fietsen' dat in ons Veelo Magazine verscheen.