Zone 30 als de norm in de bebouwde kom
Brussel en verschillende Vlaamse steden en gemeenten maakten de afgelopen jaren van 30 kilometer per uur de norm. Met succes. Jammer genoeg heeft niet iedereen deze nieuwe realiteit omarmd. Verschillende lokale politici pleiten er openlijk voor om de veralgemening terug te draaien.
Voor de Fietsersbond is het duidelijk dat 30 kilometer per uur de norm moet zijn in de bebouwde kom. Een gematigde snelheid heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid en verbetert de levenskwaliteit. Door de uniformiteit schept het daarenboven ook duidelijkheid.
Toegenomen verkeersveiligheid voor fietsers én voetgangers
De impact op verkeersveiligheid is reëel en wetenschappelijk aangetoond. Door trager te rijden heeft de bestuurder van een wagen een breder gezichtsveld en een kortere remafstand. Wanneer er toch een aanrijding plaatsvindt zijn de gevolgen minder zwaar.
De Fietsersbond is de belangenbehartiger van fietsers. Maar niet enkel de veiligheid van de fietsers vaart wel bij een zone 30. Zeker voetgangers hebben hier veel bij te winnen en dat zijn we tot slot van rekening allemaal wel eens. We weten dat bij de botsing tussen voetgangers en automobilisten de overlevingskansen van een voetganger die met 30 km/u wordt aangereden vier tot vijf keer groter zijn dan bij een aanrijding met 50 km/u. Snelheid is een bepalende factor bij 1 op 3 fatale ongevallen. Ook de massa van het voertuig heeft een impact op de ernst van het ongeval.
In de strijd voor verkeersveiligheid is er een internationale consensus: het verminderen van snelheid maakt wel degelijk een verschil. De Verenigde Naties kwamen in 2020 met de Stockholm verklaring over de gezamenlijke aanpak van verkeersonveiligheid. Hierin wordt gevraagd om snelheid te beperken tot 30 km/u daar waar zachte weggebruikers en gemotoriseerd verkeer zich mengen, tenzij er expliciet onderzocht is dat hogere snelheid in alle veiligheid kan. Ook het Europees Parlement trok in 2021 aan de alarmbel en stelt zone 30 als één van de belangrijkste maatregelen voor.
Levendige straten
Trager rijden heeft niet enkel een impact op de verkeersveiligheid maar ook op de leefbaarheid. Uit onderzoek blijkt dat in straten waar er trager wordt gereden, de straat minder als barrière functioneert en er meer interactie is tussen bewoners. De straat oversteken is veiliger geworden en fietsen en wandelen kan met een gerust hart.
Een bijkomend voordeel is dat zone 30 sluipverkeer ontmoedigt. Even snel door een woonwijk afsnijden heeft geen voordeel als de snelheid hier even hoog of lager ligt dan op de drukke verbindingsassen. Tot slot is een trager rijdende auto ook stiller. Zalig zo een straat waar het autogeraas niet langer dominant is.
Tijdens onze vakantie genieten we met volle tuigen van de camping waar onze kinderen veilig kunnen ravotten, dat pittoresk dorpje waar ouderen rustig met elkaar op straat kuieren of het vakantiepark waar auto’s enkel stapvoets mogen rijden. Terug thuis moet het dan weer sneller (en onveiliger)?
Meer lezen
Fietsersbond - 4 adviezen om van zone 30 een succes te maken
Coalitie van 30 - Meer verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom