De dood van een fietsster illustreert alles wat er mis is met de mobiliteit in Brussel
Verschillende organisaties mobiliseren tegen onveiligheid
Op 11 juli fietste Catherine Gaudissart in de Kolonel Bourgstraat in Schaarbeek, toen ze werd aangereden door een vrachtwagenchauffeur. Ze heeft het niet overleefd.
Het onderzoek naar de omstandigheden van de tragedie is nog gaande. Sommige dingen zijn echter al duidelijk: de dood van mevrouw Gaudissart is helaas een illustratie van wat er in Brussel mis loopt is op het gebied van verkeersveiligheid.
Mevrouw Gaudissart kwam op de Kolonel Bourgstraat vanaf de fietssnelweg langs de E40, een van de “ coronafietspaden ”. Hoewel het fietspad duidelijk gescheiden is van het gemotoriseerd verkeer, is de afrit aan de Kolonel Bourgstraat problematisch: er is geen afgescheiden fietspad en het kruispunt is niet goed beveiligd. Dit vormt een flagrant veiligheidsprobleem dat twee jaar geleden tijdens het openbaar onderzoek onder de aandacht werd gebracht, met name door GRACQ, maar waarop geen enkele maatregel volgde.
Bekende beveiligingsproblemen
Meer in het algemeen hebben omwonenden en het wijkcomité Mediapark Kolonel Bourg regelmatig de onveiligheid aan de kaak gesteld die op deze regionale slagader heerst. De Kolonel Bourgstraat is voorzien van smalle gemarkeerde fietspaden, die onderbroken worden bij een S-bocht, wat bijzonder gevaarlijk is.
De maximaal toegestane snelheid bedraagt 30 km/u, maar er zijn geen specifieke maatregelen genomen om naleving te garanderen. Automobilisten die 30 km/u rijden krijgen regelmatig toeterende claxons van ongeduldige automobilisten. Dat is niet verwonderlijk: dit wegprofiel stimuleert hogere snelheden. Naast het aanpassen van de infrastructuur is het ook urgent om de snelheidslimieten te handhaven. Uit recente cijfers blijkt echter dat de snelheidscontroles in de politiezone Brussel-Noord afnemen. En de campagnebeloften van bepaalde partijen, die de limiet op een reeks wegen willen verhogen naar 50 km/u, zullen de omwonenden waarschijnlijk niet geruststellen.
De “Direct Vision”-standaard om blinde vlekken te bestrijden
Het voertuig dat bij de aanrijding betrokken was, was een kiepwagen: nabijgelegen werven leiden een aanzienlijk aantal vrachtwagens over deze woonstraat, die niet bedoeld is om dergelijk verkeer te ontvangen. Een van de grootste gevaren van vrachtwagens is de dode hoek, en het is waarschijnlijk dat dit een factor is geweest bij de fatale botsing. De dode hoek is echter niet onvermijdelijk: de Direct Vision- standaard maakt het mogelijk om de dode hoek van vrachtwagens drastisch te verkleinen, maar deze technologie wordt pas vanaf 2029 verplicht gesteld in de landen van de Europese Unie, en alleen voor nieuwe vrachtwagens. Het bestaande vrachtwagenpark zal niet gedwongen worden om aan deze norm te voldoen en zal een levensgevaar blijven vormen voor kwetsbare gebruikers. Het Brussels Gewest kan op dit vlak sneller vooruitgang boeken door de upgrade naar de Direct Vision- standaard verplicht te stellen voor alle vrachtwagens die in Brussel rijden, net zoals Londen dit sinds 2021 eist.
" Victim blaming ”
Zoals maar al te vaak het geval is bij ernstige ongelukken waarbij een fietser betrokken is, regent het commentaar op sociale netwerken: sommigen geven het slachtoffer de schuld, anderen verheugen zich op een schandalige manier (“Weer een groene minder!” … ).
Op dit moment weten we niet wie er in fout was. Maar afgezien van de schuldvraag is er de trieste observatie dat in ons mobiliteitssysteem een simpel moment van onoplettendheid een leven kan kosten. De Brusselse regering engageert zich om het aantal verkeersdoden tegen 2030 tot nul terug te brengen. Als we dit mobiliteitssysteem niet ter discussie stellen, zal deze doelstelling niet haalbaar zijn.
Als eerbetoon aan het slachtoffer zullen onze organisaties een witte fiets, een ‘ghost bikeinstalleren op de plaats van de tragedie, ter nagedachtenis aan het slachtoffer. Ook de Critical Mass van vrijdag 26 juli zal op de plaats van de aanrijding hun respect betuigen en een minuut stilte in acht nemen.