Speed pedelec: 7 tips voor beginners

07/12/2021 - Algemeen

Jef De Backer geeft praktijkles aan werknemers die een speed pedelec leasen.

Steeds meer mensen kiezen voor de speed pedelec. Als alternatief voor de wagen of de klassieke fiets. Jef De Backer is leraar lichamelijke opvoeding en werkt voor de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). Hij geeft rijles aan beginnende speed pedelecers. Lees zijn tips voor beginners.

Met de speed pedelec ben je baas over je tijd. Je rijdt aan een constante snelheid, je zit niet vast in de file en je bent sneller dan met de klassieke fiets. “De overstaploopt niet altijd op rolletjes, zeker voor mensen die de auto gewend zijn”, weet Jef De Backer. Hij geeft rijles aan beginnende speed pedelecers. De geknipte man dus om je startertips te geven.

STAP 1: vertrekken en schakelen

Vertrekken met de speed pedelec kan je vergelijken met de auto. Jef: “Je start in je laagste versnelling en zet de ondersteuning in de laagste stand. Van zodra je snelheid toeneemt, schakel je bij en zet je de ondersteuning hoger tot je op de gewenste snelheid bent.” Speel gerust met je versnellingen en ondersteuning. Zo leer je aanvoelen hoe je speed pedelec reageert.

STAP 2: verkeersituatie inschatten

Een speed pedelec kan tot 45 km per uur halen. Dat wil niet zeggen dat je altijd 45 moet rijden. Jef: “Kies een snelheid waar je comfortabel bij voelt. En pas die aan de verkeersituatie aan. Vaak deel je het fietspad met andere fietsers. Matig je snelheid. Uit veiligheid, maar ook uit hoffelijkheid.”

STAP 3: vooruit kijken

“De meeste mensen kijken 15 meter voor zich uit,” weet Jef. Dat mag gerust wat meer zijn. “Als je verder vooruit kijkt, kan je beter anticiperen op wat er voor je gebeurt. Een speed pedelec is zwaar en snel, en heeft meer tijd nodig om tot stilstand te komen.”

STAP 4: bochten nemen

Hetzelfde geldt wanneer je een bocht neemt. Kijk ver vooruit en schat in wat er na de bocht op je weg komt. “Verminder ook je snelheid voor de bocht, schakel je versnelling af en zet je ondersteuning een standje lager. Dan kan je opnieuw makkelijk snelheid maken na de bocht”, voegt Jef toe.

STAP 5: remmen

Jef: “Net zoals bij een motorfiets moet je vooral je voorrem gebruiken. Het ideale remvermogen is 70% op de voorrem en 30% op de achterrem. Dan is je remafstand het kortst. En rem niet in de bocht.” Veel mensen durven de voorrem niet gebruiken uit schrik om over de kop te gaan. “Omdat een speed pedelec bijna 30 kilo weegt en de verdeling van het gewicht anders is, hoef je je daar geen zorgen over te maken”, stelt Jef.

STAP 6: glad wegdek?

Bij 4 op 5 fietsongevallen is er geen andere weggebruiker betrokken. Een slecht of glad wegdek is vaak de boosdoener. “Daarom leren we de deelnemers van de praktijkopleiding om over een gladde mat te rijden”, vertelt Jef. De principes blijven dezelfde. “Kijk ver vooruit om gladde plekken te spotten. Matig op voorhand je snelheid, schakel je versnellingen en ondersteuning lager. En blijf ontspannen op je fiets zitten wanneer je over de plek fietst.”

STAP 7: wees assertief

Als je voldoende vertrouwen hebt, neem dan je plaats in het verkeer in. “Uit onderzoek blijkt dat voorbijstekende auto’s ongeveer evenveel afstand houden van jou dan dat jij houdt van de kant. Rij dus gerust wat meer naar het midden van de rijbaan voor je eigen veiligheid”, weet Jef.

 

Alles weten over rijden met de speed pedelec?

We zetten alle speed pedelec-regels op een rijtje