Brussel werkt aan een nieuw plan verkeersveiligheid
Het Brussels gewest is bezig aan een nieuw plan verkeersveiligheid. We kregen de kans om onze feedback te geven. Wat zijn volgens ons de belangrijkste accenten voor meer fietsveiligheid? Beleidsmedewerkster Lieselotte Gevens legt uit.
Lieselotte: “We zijn tevreden met de ruime aanpak van het plan. Het houdt rekening met de verkeersinfrastructuur, de handhaving van de wegcode en de sensibilisering van weggebruikers. Toch zijn er ook zaken die volgens ons nog ontbreken of aangescherpt moeten worden. We benadrukken ook de noodzaak om voldoende middelen en personeel vrij te maken om het plan echt in actie om te zetten.”
Agressie en aangiftes
Lieselotte: “Het plan focust vooral op de handhaving van de wegcode en de aanpak van de overtreders. Er is te weinig aandacht voor de toenemende verbale en fysieke agressie tussen de weggebruikers. De manier waarop mensen verkeersagressie kunnen melden, moet eenvoudiger. Vandaag lopen mensen verloren in het online systeem en weten ze niet goed waar ze terecht kunnen.”
“Hetzelfde geldt voor eenzijdige ongevallen waarbij geen andere weggebruikers betrokken zijn. Een gebrekkige verkeersinfrastructuur is vaak de boosdoener. Door het onduidelijk online systeem is er vandaag een onderregistratie van het aantal eenzijdige ongevallen.”
Subjectieve onveiligheid
Lieselotte: “Het subjectieve onveiligheidsgevoel moet volgens ons meer aandacht krijgen. Zeker bij vrouwen of beginnende fietsers die zich soms te bang voelen om de fiets te nemen. Het is belangrijk onderzoek te doen naar de oorzaken van dat onveiligheidsgevoel om het weg te kunnen nemen. Enkel dan kan de diversiteit onder de fietsers geboost worden.”
Richtlijnen fietsinfrastructuur respecteren
Lieselotte: “De bestaande vademeca, ofwel de richtlijnen voor de aanleg fietsinfrastructuur, bevatten belangrijke elementen die de verkeersveiligheid van fietsers bevorderen. Vandaag worden deze niet altijd gevolgd bij nieuwe projecten om de weginfrastructuur aan te passen. Dat komt de veiligheid van de fietser niet ten goede.”
Zwarte punten aanpakken
Lieselotte: “In het plan wordt voorgesteld om de gevaarlijke punten aan te pakken via kleinere projecten. Bijvoorbeeld een kleine aanpassing van een kruispunt. Hierdoor blijven belangrijke zwarte punten die meer aanpassingen nodig hebben nog te veel buiten schot. De aanpak van deze punten is cruciaal voor de veiligheid van de fietsers en voetgangers.”
Zware voertuigen
Lieselotte: “Er is de ambitie om meer kennis te verzamelen rond ongevallen en dieper in te gaan op de oorzaken ervan. Uit de cijfers blijkt dat zware, grote wagens een belangrijke rol spelen in de verkeersonveiligheid. Daarom vragen we om het gebruik ervan te ontmoedigen via sensibilisering en een reclame ban.”