Treinfietser: het vervolg
Goed nieuws voor de treinfietser
Na onze passage op de hoorzitting in de commissie mobiliteit van het Federaal Parlement is de resolutie over het verbeteren van het treinvervoer voor fietsers nu unaniem goedgekeurd. Welke suggesties zijn meegenomen en wat ontbreekt er nog?
Capaciteit
Aangezien capaciteit cruciaal is om werk te maken van het treinfietsverhaal, is het positief dat dit is meegenomen in de resolutie. Het parlement vraagt om een minimum aantal fietsruimtes op elke treinverbinding op te leggen aan de NMBS in de nieuwe beheersovereenkomst die momenteel wordt opgemaakt. Daarnaast is er ook de specifieke eis om 8 fietsplaatsen te voorzien in nieuwe en gerenoveerde treinstellen voor zowel nationaal als internationaal treinverkeer. Die 8 plaatsen, die in ons buurland Frankrijk al gelden, hebben wij ook als voorbeeld gegeven op de hoorzitting.
Toegankelijkheid
De fysieke toegankelijkheid wordt enkel aangekaart voor de perrons terwijl uiteraard ook het station en de trein zelf toegankelijk moeten zijn voor reizigers met een fiets. Op de hoorzitting hebben we dit aangehaald, het is dus jammer dat dit niet uitgebreider is meegenomen.
Maar toegankelijkheid begint ook al bij de zekerheid dat je je fiets mag meenemen. De onzekerheid die je vandaag hebt als treinfietser dat je misschien je fiets niet mag meenemen op de trein zorgt voor een onvolledige service en stress bij de reiziger. Het parlement wil dit verhelpen met de vraag naar een reservatiesysteem bij aankoop van je fietsticket waardoor er de door ons gevraagde zekerheid kan geboden worden.
Ook het tarief van het treinticket komt aan bod. Er wordt gevraagd om werk te maken van een aantrekkelijk tarief dat afhankelijk is van het moment waarop je reist en de afstand van je treinreis. Dit stemt overeen met ons idee dat een fietsticket niet duurder mag zijn dat je treinticket. Dit kan ook zorgen voor een verbeterde toegankelijkheid.
Leesbaarheid
Wat betreft onze vraag rond leesbaarheid vraagt het parlement dat de reizigersinformatie correct wordt weergegeven. Dit blijft wel redelijk vaag. Nochtans is dit vandaag wel een heel heikel punt voor de treinfietser. Het is immers te vaak niet duidelijk waar de fietser zal kunnen opstappen.
Naast de fiets op de trein is er ook aandacht voor de fiets aan het station. Niet iedereen wil zijn of haar fiets meenemen op de fiets maar wil wel makkelijk met de fiets van en naar het station gaan. Vanuit de Fietsersbond pleiten we daarom voor een goede combinatie van fiets en trein waarbij kwalitatieve fietsenstallingen en deelfietsen centraal staan. Dit komt ook aan bod in de resolutie. Ten slotte wordt er ook gevraagd om een specifieke fietscel op te richten zodat er gericht kan gewerkt worden aan het fietsbeleid van de NMBS.
We zijn dus zeker tevreden als Fietsersbond met de gestemde resolutie. Op een paar punten na zijn onze vragen mee opgenomen. We volgen de beheerscontracten van NMBS en Infrabel nauw op en blijven onze ideeën aanbrengen.