Advies over scholencampus VTI - Veurnseweg
Op 4 november 2019 bezorgde Fietsersbond Ieper zijn advies over de startnota ‘Campus Veurnseweg’ aan de bevoegde overheid. De vereniging is bezorgd over de mobiliteitsimpact van deze campus, niet alleen voor de onmiddellijke omgeving, maar voor de hele stad en de regio. Daarom vraagt de Fietsersbond om deze aanvraag op een ruimere schaal te zien. Daarnaast adviseert de Ieperse bond over specifieke voorstellen uit het mobiliteitseffectenrapport (MOBER).
“Eigenlijk vinden we de huidige gekozen locatie voor de campus minder geschikt voor de centralisatie van de tweede en derde graad middelbaar onderwijs van de Sint-Maartensscholen. De afstanden tot de voorzieningen en de kleinhandel in de binnenstad worden groter, je trekt ‘leven’ uit de stad”, zegt secretaris Filip Boury, “Nabijheid en verwevenheid zijn belangrijke ruimtelijke principes voor de toekomst. We zien dus meer graten in een inbreidingsproject, of een locatie zoals de Spie vlakbij trein- en busstation, dan het aansnijden van nieuwe open ruimte aan de rand van de stad.”
Plan voor campus én stad én regio
De Ieperse Fietsersbond vraagt een gedetailleerd plan voor de binnenstad én voor de bredere regio. Voorzitter Johan Vanhaverbeke: “het gros van de leerlingen komt uit oostelijke richting (40% van de leerlingen die niet in het stedelijk gebied wonen volgens het MOBER). Deze leerlingen moeten vanuit hun woonplaats ((deel)gemeente of binnenstad) veilig en comfortabel via een functioneel fietsnetwerk naar de scholencampus kunnen fietsen. Sowieso zullen de huidige verkeersstromen in en rond de binnenstad wijzigen, evenals de mobiliteitsvraag voor openbaar vervoer. Dat in kaart brengen en daar een plan voor voorzien lijkt ons meer dan aangewezen. En eigenlijk zou dat allemaal in het voor deze legislatuur aangekondigde nieuwe mobiliteitsplan voor Ieper moeten passen, dus we zien de opmaak daarvan ook graag op korte termijn.”
Veilig en comfortabel fietsen
“Het doel moet zijn om zo veel mogelijk mensen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer naar de campus te laten komen”, zegt bestuurder Jeroen Pollet, “daarom moeten deze routes richting de schoolgebouwen comfortabel en veilig zijn. Dat betekent waar mogelijk afgescheiden fietspaden en conflictvrije kruispunten met voorrang voor de zwakke weggebruiker. De idee om b.v. een fietstunnel te voorzien tussen het Noyellepad en Scholierenpad juichen wij alvast toe, zelfs als er geen scholencampus zou komen.”
Specifieke aandachtspunten
Het mobiliteitseffectenrapport wijst volgens de Fietsersbond terecht op de Augustijnenstraat, Adriaansensweg en Helakker als mogelijke pijnpunten in de combinatie van toegenomen fietsverkeer en sluipverkeer. “De oplossingen die het MOBER naar voor schuift, hebben allemaal ofwel een negatief effect voor de bewoners, of voor één of meerdere van straten uit het gebied. Zo kan een knip ter hoogte van het Scholierenpad nadelig zijn voor de Adriaansensweg, de Helakker of de Sportstraat. Ook in de wijken kan er sluipverkeer ontstaan”, gaat Jeroen Pollet verder. “De enige oplossing zonder echt nadelige effecten zou een verbod voor niet-bestemmingsverkeer in de Augustijnenstraat, Adriaansensweg, Helakker en Sportstraat kunnen zijn. Op voorwaarde dat er handhaving is op dat vlak uiteraard …”
Randvoorwaarden
Tot slot wijst de Fietsersbond nog op enkele belangrijke randvoorwaarden om meer leerlingen en personeel tot de fiets te verleiden. “Zorg er als overheid voor dat fietspaden voldoende breed en goed verlicht zijn. Zorg er als school voor dat je overdekte en goed verlichte fietsenstalling meer dan ruim genoeg is. Mét hedendaagse voorzieningen zoals oplaadpunten voor elektrische fietsen en parkeerplaatsen voor ‘buitenmaatse’ fietsen zoals bakfietsen, fietskarren, … Camerabeveiliging in de fietsenstalling kan de laatste twijfelaars over de streep trekken”, besluit bestuurslid Rik Deryckere.
Volledig advies
Wie er graag het volledige advies van Fietsersbond Ieper op naleest, kan dit via deze link.