Fietsersbond ondersteunt veiligheidscampagne van Uber
Fietsersbond ondersteunt veiligheidscampagne van Uber om verkeersveiligheid voor fietsers te verhogen
- Samen met de Fietsersbond en GRACQ, de Franstalige belangenbehartiger van fietsers, lanceert Uber een campagne ter ondersteuning van een veilige fietsomgeving in Brussel
- Het initiatief « Share the Road » wendt zich tot de weggebruikers van Uber (bestuurders, koeriers en klanten) door hen nuttige tips te geven
- “Een kritische massa voorbeeldige weggebruikers bevorderen”
Brussel, 31 mei 2018 – Naar aanleiding van de eerste VN Wereld Fiets dag (3 juni), lanceert Uber de campagne Share the Road, een initiatief ter ondersteuning van een veilige fietsomgeving voor de groeiende fietsgemeenschap in Brussel. Om de inspanningen van de fietsverenigingen Fietsersbond en GRACQ te onderlijnen, zal Uber gedurende vier maanden een campagne voeren om het bewustzijn te vergroten van haar Belgische gebruikers rond enkele belangrijke uitdagingen waar fietsers in Brussel vandaag mee worstelen. Bovendien zal Uber hen tips te geven om het fietsen in de stad veiliger te maken.
In 2016 is het aantal fietsers in Brussel met 30% gestegen in vergelijking met 2015. Dit benadrukt de groeiende mobiliteitsverschuiving in de stad en de daarbij horende uitdagingen op het gebied van verkeersveiligheid.
Als antwoord op deze groeiende trend, ontwikkelde Uber met de hulp van de Fietserbond en GRACQ een bewustmakingscampagne met veiligheidstips. Deze tips worden gecommuniceerd naar alle Uber weggebruikers, waaronder meer dan 100.000 actieve passagiers, duizend professionele chauffeurs en honderden Uber Eats koeriers. De campagne zal gedurende vier maanden worden uitgerold. Het bevat videomateriaal in combinatie met een aantal veiligheidstips die via de kanalen van Uber zullen worden gecommuniceerd.
“Het “Share the road” initiatief is gebaseerd op het feit dat de weg veilig moet zijn voor iedereen en niet enkel voor voertuigen met vier wielen. We zijn bij Uber bijzonder goed gepositioneerd om impact te maken op dit niveau en nemen deze verantwoordelijkheid graag op. Mensen schakelen steeds meer over van het bezit van een eigen wagen, naar de fiets, het openbaar vervoer en andere gedeelde manieren van reizen. We willen deze veranderende mentaliteit ondersteunen en nadenken over nieuwe manieren waarop we kunnen bijdragen aan een betere mobiliteit in steden. We kijken ernaar uit om deze campagne uit te rollen en de Brusselse fietsers in de kijker te zetten”, volgens Joost Verdiesen, General Manager, Uber België.
“Aangezien we de weg delen, is het van cruciaal belang om rekening te houden met andere weggebruikers en zich correct te gedragen. Veiligheid is de eerste overweging voor iedereen die in Brussel fietst (of wil fietsen). Het verbeteren van de fietsveiligheid is daarbij essentieel om meer mensen op de fiets te krijgen. Als we een grote massa voorbeeldige chauffeurs op de weg kunnen krijgen, zal dit een positief effect hebben op verkeersveiligheid in het algemeen. Daarom zijn we blij om samen te werken met Uber voor deze campagne, die Uber-chauffeurs, passagiers en Uber Eats koeriers handige veiligheidstips zal bezorgen. Er zullen ook weetjes worden gedeeld over hoe ze het beste de weg kunnen delen met Brusselse fietsers”, aldus Mikaël Van Eeckhoudt, algemeen directeur, Fietsersbond.
“Respect, delen van de weg en beleefdheid: het is een boodschap die we dagelijks aan alle weggebruikers willen meegeven. Iedereen heeft de verantwoordelijkheid om van Brussel een stad te maken waar je je veilig kunt verplaatsen, eerst en vooral te voet en met de fiets. We ondersteunen daarom de aanpak van Uber, die door deze campagne een boodschap helpt verspreiden die net zo nuttig als positief is”, bevestigt Aurélie Willems, Secretaris-Generaal, GRACQ asbl - Les Cyclistes Quotidiens.