Persbericht: Fietsveiligheid in Antwerpen: waar blijft de sense of urgency

17/10/2017 - Algemeen

FIETSVEILIGHEID IN ANTWERPEN: WAAR BLIJFT DE SENSE OF URGENCY?


Vanochtend gebeurde er alweer een dodelijk ongeval op een kruispunt in Antwerpen.

Dit is al het derde dodelijk ongeval met een fietser op enkele weken tijd.

De Fietsersbond wil eerst en vooral haar medeleven betuigen aan de familie en vrienden van het slachtoffer. 

De laatste dagen werden er vanuit het middenveld en de academische wereld al verschillende oproepen gedaan om de fietsveiligheid van kruispunten gevoelig te verbeteren. Die oproep viel blijkbaar in dovemansoren, want de Antwerpse gemeenteraad besloot gisterenavond om een ingediende motie om versneld werk te maken van conflictvrije kruispunten en het invoeren van venstertijden voor het vrachtverkeer op schoolroutes te verwerpen.

De Fietsersbond is hier zeer verontwaardigd over.

Het is de verantwoordelijkheid van de stad om de veiligheid van iedereen in het verkeer te garanderen. Ondanks het feit dat Antwerpen 'wereldfietsstad' wil worden, lijkt fietsveiligheid geen prioriteit te zijn. De sense of urgency lijkt volledig te ontbreken.

De Fietsersbond wil op korte termijn een systematische screening en analyse van alle kruispunten in de stad, en een actieplan om kruispunten beter te beveiligen voor het fietsverkeer

Deze oproep wordt gedragen door de Fietsersbond Antwerpen, alle afdelingen van de Fietsersbond in de Antwerpse Zuidrand, Antwerpenize en OVK (Ouders van Verongelukte Kinderen).

UITNODIGING CRITICAL MASS 27/10/2017

Dit was de uitnodiging voor de Critcal Mass die we vorige week verzonden.
Vandaag moeten we er dus nog een derde datum aan toevoegen...

"Fietsersbond Antwerpen nodigt u uit voor de Critical Mass Bike Ride op 27 oktober 2017, 18 uur. 
 
Op 3 oktober kwam een fietsster om op de hoek van de Plantin Moretuslei en de Simonsstraat.
Op  10 oktober werd een fietser levensgevaarlijk gewond op het kruispunt van de Lange Dijkstraat en de Oranjestraat. Hij overleed later die dag.
 
Zoals steeds blijven er familie en vrienden achter die treuren om het verlies. Wij gedenken de slachtoffers tijdens de volgende Critical Mass Bike Ride. 
 
In beide gevallen was een vrachtwagen betrokken bij het ongeval. Dode hoek is een term die telkens opnieuw opduikt bij ongevallen met vrachtwagens en fietsers. Dode hoek ongevallen, en andere ongevallen waar fietsers en vrachtwagens bij betrokken, zijn worden aanzien als noodlottige gebeurtenissen zoals stormweer of aardbevingen.  Toch kunnen ze vermeden worden. Reeds jaren vraagt de Fietsersbond om vrachtwagens en fietsers niet meer samen in de verkeersjungle te gooien. Het kan. Om maar enkele maatregelen te noemen: conflictvrije verkeerslichtenregeling (ook voor wagens die naar rechts afslaan), gescheiden routes voor vrachtwagens en fietsers, geen vrachtwagens de weg opsturen als ook scholieren en fietspendelaars onderweg zijn (venstertijden heet dat). Wegbeheerders kennen de oplossingen beter dan wie ook. Alleen ontbreekt de sense of urgency om ze toe te passen. 
 
Tijdens de Critical Mass Bike Ride maken we duidelijk dat het echt wel dringend wordt. 
 
De Critical Mass Bike Ride van vrijdag 27 oktober start zoals steeds om 18u op het Theaterplein in Antwerpen."