Een fietsstratenplan voor Herent?
Fietsersbond Herent lanceert plan voor een netwerk van fietsstraten
Kunnen we in Herent een alternatief netwerk van fietswegen realiseren dat de kernen met elkaar verbindt los van de ontsluitingswegen voor autoverkeer? Eigenlijk wel ja, en dat is nog eens niet zo moeilijk! Dat is alvast de visie van de Herentse Fietsersbond. Naar aanleiding van het voornemen van de gemeente Herent om in Veltem de Overstraat in te richten als “fietsstraat” pleit de Fietsersbond ervoor een plan uit te werken voor een echt netwerk van “fietsstraten”.
De Fietsersbond werkte alvast een eerste conceptplan uit en maakte dit over aan het gemeentebestuur. Het netwerk van fietsstraten moet gezien worden als een systeem van hoofdfietsroutes dat in principe volledig gescheiden van de ontsluitingsroutes voor autoverkeer loopt. Het conceptvoorstel dat we uittekenden, toont aan dat het bestaande wegennet in Herent op dat vlak bijzonder kansrijk is en het voorstel relatief eenvoudig te realiseren is. Gelet op de huidige mobiliteitsimpasse is een omslag in het mobiliteitsdenken dringend nodig. Daarbij moet de fiets een volwaardig alternatief voor de auto kunnen zijn voor korte (< 5 km) en (met de snelle opkomst van e-bikes) middellange afstanden. Dit netwerk kan een belangrijke impuls zijn om die omslag te maken.
De fietssnelweg F3 Leuven-Brussel maakt deel uit van dat netwerk, maar we willen wel dat die in Winksele en Veltem een andere route neemt: ten zuiden van de spoorweg met het traject Klein Dalenstraat - Neerijsestraat - Kroonstraat als fietsstraat. Daarvoor moet er een missing link van ca. 400 m aangelegd worden langs de spoorweg: tussen het kerkhof van Winksele en het station van Veltem. Het conceptplan gaat uit van een aantal hoofdassen die de kernen van Buken en Delle verbinden met Veltem-station, Winksele verbindingen met Gasthuisberg en Wijgmaal verbinden met het station van Herent. Het grootste deel van deze routes bestaat uit kleine aangename fietswegen. Door ze het statuut van fietsstraat te geven, primeert het fietsverkeer er op het (plaatselijk) autoverkeer. Sommige delen zijn vandaag reeds autovrij. De meeste delen zijn vandaag reeds zeer druk gebruikte fietsroutes.
Met een minimale investering kunnen deze fietswegen opgewaardeerd worden tot volwaardige fietsontsluitingswegen. We zijn er van overtuigd dat het realiseren zo’n fietsstratennetwerk een belangrijke onderdeel van het toekomstig mobiliteitsbeleid moet vormen van Herent en roepen de lokale bestuurders op hier de komende jaren werk van te maken.