Fietsers en auto's in gemengd verkeer samen de baan op, kan dat zomaar?
Op 18 november was de Fietsersbond, samen met Fietsberaad, te gast op een workshop van de Kwaliteitskamer Duurzame Mobiliteit. In aanwezigheid van Vlaamse kwaliteitsadviseurs (mobiliteitsexperten die kwaliteitscontrole van infrastructuurprojecten doen: bv. heraanleg van een steenweg, aanleg van nieuwe fietspaden, ...) gaven we onze visie over fietsen in gemengd verkeer.
We lichtten de auditmethode van onze meetfiets voor fietstracés in gemengd verkeer toe en legden de resultaten voor van 378 geaudite kilometers.
We illustreerden eveneens hoe fietsers denken over allerlei vormen van gemengd verkeer zoals fietsen in zone 30, op busbanen, naast trams en bij autovrije winkelstraten. Opvattingen zoals fietspaden die overal en altijd zaligmakend zouden zijn of snellere fietsers die tragere fietsers in fietsstraten zouden bedreigen belandden in de prullenbak van de mythes.
Wat we vooral leerden tijdens de workshop:
- vermijd sluipverkeer op belangrijke fietsroutes naar school, werk & winkel
- verlaag/handhaaf indien nodig de snelheid van ál het gemotoriseerd verkeer
- verbreed fietssuggestiestroken zodat fietsers veilig náást elkaar kunnen fietsen (min. 1m70, ideaal = 2 m)
Lees meer