Fietsvriendelijke signalisatie gevraagd
Het Turnhoutse mobiliteitsbeleid vertrekt vanuit het STOP-principe: eerst komen de stappers en trappers, daarna het openbaar vervoer (bus en trein) en tenslotte het prive-vervoer (auto's). Het initiatief van de stad om van doodlopende straten doorlopende straten te maken is daar een mooi voorbeeld van. Een klein stickertje bovenaan zo'n bord maakt duidelijk dat het weliswaar voor auto's een doodlopende straat is, maar dat dat voor fietsers en voetgangers niet het geval is.
Mooi. Al blijft het een aandachtspunt. Zeker bij tijdelijke signalisatie zoals bij de werken aan de overweg en rotonde aan het station werd er bij het plaatsen van de borden blijkbaar enkel aan de automobilist gedacht. STOP wordt dan POTS. Want alhoewel de borden stellig claimen dat de "rotonde volledig onderbroken" is, dan geldt dat misschien wel voor auto's, maar voetgangers en fietsers kunnen probleemloos doorsteken van Spoorwegstraat naar Merodelei of Stationsstraat.
Fietsersbond Regio Turnhout heeft alvast de suggestie voor het nieuwe stadsbestuur om bij wegenwerken ook consequent het STOP-principe in gedachten te houden en in fietsvriendelijke signalisatie te voorzien.
Geef het duidelijk aan als fietsers wel langs de werken kunnen geraken - en als fietsers de doorgang moeten delen met voetgangers is even afstappen geen bezwaar. Of zorg voor een fietsvriendelijke omleiding als een straat effectief afgesloten is voor zowel auto's als fietsers. In de praktijk zal de omleiding voor fietsers niet per sé dezelfde zijn als die voor de auto's. Fietsers zijn immers veel flexibeler in het stadsverkeer. Omleidingen voor fietsers kunnen bijvoorbeeld langs doorlopende of autovrije straten verlopen.
Dat zal zowel door de fietsers als de lokale neringdoenders worden geappreciëerd.