
Geen goed idee, zo blijkt (ook) uit een enquête bij lokale fietsers
De politieke partijen die de Stad Brussel besturen, maakten eind 2024 in het meerderheidsakkoord duidelijk dat ze wensen het gebruik van de voetgangerszone op de Anspachlaan door fietsen, steps en andere tweewielers te reguleren. Met andere woorden, een fietsverbod op welbepaalde tijdstippen.
Fietsen verbannen is geen oplossing, zo reageerden Fietsersbond, Avello, verschillende lokale middenveldorganisaties en burgers. Lokale fietsers houden vandaag voet bij stuk. Ze voelen zich hierin gesterkt door de resultaten van een enquête die ze uitvoerden bij Brusselaars die door de Anspachlaan fietsen. Ze blijven daarom ook eens te meer inzetten in op dialoog met de beleidsmakers.
De voetgangerszone als fietsroute én bestemming
De lokale afdeling van de Fietsersbond en Avello lanceerde een enquête die ondertussen werd ingevuld door bijna 200 Brusselaars. Opvallend: de helft van de Franstalige-, en een derde van de Nederlandstalige fietsers is nog niet op de hoogte van de plannen van het Brusselse stadsbestuur.
Uit de enquête blijkt duidelijk dat de Anspachlaan voor fietsers de meest veilige en directe route is om de Vijfhoek te doorkruisen. Heel wat ‘doorgaand fietsverkeer’ vermijdt de voorgestelde alternatieve as Artevelde- en Zwarte-Lieve-Vrouwestraat. Het is allesbehalve aangenaam fietsen tussen de auto’s, bussen, werfverkeer en leveringen, om van het veiligheidsgevoel maar te zwijgen;
Interessant is dat meer dan de helft van de respondenten aangeeft dat ze met de fiets naar een bestemming in de Voetgangerszone gaan, voor vrije tijdsactiviteiten en om boodschappen te doen. Een deel van de respondenten geeft aan dat ze bij een fietsverbod minder naar het centrum zullen komen. Of nog Ik woon op de pietonnier, wat moet ik dan doen? Zo reageert een Brusselaar verontwaardigd op de enquête
In dialoog met het stadsbestuur
Fietsersbond/Avello 1000bruxsel nodigde de burgemeester en alle schepenen uit voor een fietstocht in de vijfhoek: voor een confrontatie met verschillende straten en kruispunten waar de situatie voor de fietser onveilig is; voor élke fietser, en al zeker voor de onervaren en/of jongere tweewielers.
Anaïs Maes, schepen van o.a. Mobiliteit, en Didier Wauters, schepen van o.a. Economie, gingen op de uitnodiging in. Met Frederik Ceulemans, schepen van o.a. klimaat, wordt nog gezocht naar een gepaste datum. De zeven andere leden van het schepencollege konden geen tijd maken of reageerden niet op de uitnodiging.
We bedanken schepenen Anaïs Maes, Didier Wauters en Frederik Ceulemans voor hun openheid. Al betreuren we de houding van hun collega’s. We verwachten dat politici die beslissingen nemen rond de plaats van de fietser in het verkeer zélf ervaren hoe het is om met de fiets door het centrum van de hoofdstad te rijden. Enkel door de confrontatie aan te gaan met de zogenaamde alternatieven voor een fietsvrije Anspachlaan is een echte dialoog mogelijk
Jaak De Cock, co-voorzitter Fietsersbond/Avello 1000bruxsel
Een pleidooi voor een fietsvriendelijke stad
Fietsersbond/Avello 1000bruxsel blijft aandringen om het fietserverkeer niet te bannen uit de Anspachlaan. Ja, een kleine groep fietsers en stepgebruikers stelt zich asociaal op. Maar alle fietsers straffen is geen oplossing. Stel je eens voor dat we dit principe ook voor andere type weggebruikers zouden hanteren. Geen automobilisten meer op de as Anderlechtsepoort-Antwerpesepoort omdat ze de regels van de fietsstraat overtreden?
Lokale fietsers vragen een gerichte aanpak van overtredingen – preventief én met boetes. En bovenal, laten we investeren in een kwaliteitsvol, veilig alternatief voor de Anspachlaan zodat fietsers die geen bestemming hebben op de pietonnier, uit eigen beweging voor dat alternatief kiezen (zonder dat daar een verbod voor nodig is).
Een fietsverbod op de Anspachlaan zou er voor zorgen dat ik minder of niet meer met mijn kinderen zou fietsen, zo stellen twee respondenten aan de enquête. Het fiets, ouderhart breekt. De Anspachlaan biedt nu net een veilige en vergevingsgezinde omgeving voor kinderen om zich met de fiets (al dan niet onder begeleiding van hun ouders) te verplaatsen. Het fietsverbod op de Anspachlaan ontneemt zo een leerkans en groei naar autonome mobiliteit.