
Waarom geen écht fietsvriendelijk station ?
Het station Antwerpen Zuid is drukker dan ooit, de nieuwe infrastructuur komt dan ook niets te vroeg. De fietsstalling is grondig uitgebreid, met veel ruimte tussen de stallingen. En als ze overdekt wordt is dit een grote vooruitgang. Maar de stad en de NMBS laat alweer kansen liggen om het nodige comfort voor de fietsers te bieden…
- Ondermaatse fietsgoten op de trappen naar de perrons
- Te smal 2-richtingsfietspad langs het station op de Silvertoplaan.
- Type fietsstalling
- Luifel over de fietsstalling

We legden onze opmerkingen voor aan de stad (openbaar domein naats station) en NMBS (trap & perrons)
Kan het fietspad langs het station Zuid minstens op de minimum breedte van 4.0m gebracht worden ?
Antwoord stad Antwerpen: Het fietspad is aangelegd op de maximale breedte die vandaag mogelijk was. Ter hoogte van het station ligt het fietspad op een brug, waar de beschikbare ruimte voor èn voetpad èn fietspad zeer beperkt is. Pas als Ringpark Zuid wordt gerealiseerd (voorziene timing 2028-2034) kan het fietspad als volwaardig breed dubbelrichtingsfietspad worden aangelegd, ook aan de overzijde, richting Kiel.
Kan de voorlopige fietsgoot vervangen worden door een beter exemplaar, aan beide zijden bij beide trappen ? Veel pendelaars met fiets zullen hier dankbaar om zijn. De liften zijn nog niet in gebruik maar ik vermoed dat deze géén alternatief zijn voor de fietsers, veelal jonge mensen.
Antwoord NMBS: De geplaatste fietsgoot betreft een voorlopige uitvoering. Er zal nog een definitieve fietsgoot worden geplaatst aan één zijde van de trap. Een fietsgoot aan twee zijden was niet voorzien in het ontwerp, noch in dit project, noch in andere gelijkaardige projecten.
Wanneer wordt de luifel geplaatst die voorzien was in het ontwerp ?
De werken, aangekondigd in 2020, zijn nog steeds lopende, en als Fietsersbond proberen we zicht te krijgen op stand van zaken. Het is duidelijk dat de luifel die in het ontwerpt werd gepresenteerd op een andere manier, en veel later wordt uitgevoerd.
Antwoord stad Antwerpen:
Er gebeuren momenteel nog klinkerwerken, waarna de fietsenstallingen op de juiste plaats kunnen gezet worden en hopelijk kunnen de heras hekwerken dan weggenomen worden. Daarna zou de toegankelijkheid beter moeten zijn. Deze klinkerwerken liepen vertraging op
In afstemming met de NMBS werd er besloten om een nieuw concept voor de luifels op te maken, dat ook voor andere multimodale omgevingen in de stad (slimme schakels) kan toegepast worden. Dit gebeurt in opdracht van de stad. Het definitief ontwerp van de luifels voor de gehele stationsomgeving Antwerpen-Zuid is nog in opmaak. De uitvoering ervan zal gefaseerd verlopen.
In eerste instantie zullen er 2 luifels gebouwd worden, één boven de zone met liften, één boven de fietsenstalling (aanvraag vergunning vermoedelijk in Q2/2026). Bij de uitvoering van Ringpark Zuid waarbij de stationsomgeving een verdere vernieuwing zal kennen, zal de luifel boven de fietsenstalling nog uitgebreid worden en komt er een 3de luifel boven de tram- en busperrons (die beide centraal komen op de Silvertopbrug).

