
Quick read – volledige tekst onderaan
- Het aantal fietsen groeit sterk in Schaarbeek, maar het gebrek aan veilige parkeerplaatsen zet een rem op deze positieve ontwikkeling.
- Honderden bewoners hebben moeite met het vinden van een veilige en comfortabele plek voor hun fiets.
- Schaarbeek kampt met het grootste tekort aan plaatsen in fietsboxen in het Brusselse Gewest. Bijna 2.000 mensen staan vandaag op een wachtlijst.
- Ondanks deze noodsituatie plant de gemeente slechts 10 nieuwe fietsboxen, oftewel 50 extra plaatsen.
- De gemeente Schaarbeek heeft de politieke keuze gemaakt om nieuwe fietsenstallingen te plaatsen op voetpaden en pleinen en niet op autoparkeerplaatsen. Hierdoor voldoet de plaatsing niet aan de voorwaarden voor financiering door het Gewest en moeten gemeentelijke middelen aangewend worden.
- We vragen een fietsparkeerbeleid die naam waardig, met serieuze investeringen en met het oog op een aangename en leefbare gemeente voor iedereen.
- Zet mee druk en stuur een brief aan Justine Harzé, schepen van mobiliteit, en het volledige gemeentebestuur.
Het aantal fietsers in Schaarbeek is de afgelopen jaren enorm gestegen. Daar mag de gemeente best trots op zijn. Vandaag dreigt deze positieve evolutie tot stilstand te komen, onder meer door het schrijnend gebrek aan veilige fietsparkeerplaatsen.
Je woont op een klein appartement. Wat doe je dan met je fiets? In de gemeenschappelijke gang zetten tot grote ergernis van de buren, de fiets door het huis sleuren of hem toch maar buiten laten staan in weer en wind? Of misschien gewoon even zonder fiets, want dat is allemaal echt veel gedoe…
Herkenbaar? In drukbevolkte wijken is het allesbehalve eenvoudig om een veilige en comfortabele plek te bemachtigen. Zeker in Schaarbeek, waar de nood nog groter is dan de andere Brusselse gemeenten. Dit is niet enkel de persoonlijke frustratie van velen, maar wordt ook onderschreven door de officiële cijfers van Cycloparking (dat op gewestelijk niveau instaat voor het beheer van fietsparkeerplaatsen).
En wat doet de gemeente? Schepen van mobiliteit Justine Harzé blokkeert de fiets(r)evolutie. Er komen hooguit 10 nieuwe fietsboxen bij … op het voetpad. Tijd om het gemeentebestuur op te roepen meer te doen!
Het belang van veilig fietsparkeren
Fietsers moeten hun fiets comfortabel en zonder risico op diefstal of schade kunnen parkeren: fietsenstallingen op straat voor korte parkeerperiodes en beveiligde/beschermde stallingen voor langere periodes. Om de fiets te stimuleren is investeren in veilige parkeerplaatsen in dichtbevolkte stadswijken essentieel. Velen schaffen pas een (goede) fiets aan van zodra ze weten dat deze een comfortabel en beschermd onderkomen heeft. Een goede stalling is ook de meest effectieve voorzorgsmaatregel tegen fietsdiefstal.
De uitdaging in Schaarbeek
Vandaag telt Schaarbeek 195 veloboxen, wat neerkomt op 965 plaatsen voor gewone fietsen en 4 plaatsen voor longtails of bakfietsen. Wanneer we daar de buurtparkings zoals Pogge en gedeelde parkeerplaatsen bij optellen, komen we op een totaal van 1.110 veilige fietsparkeerplaatsen voor de hele gemeente.
Een mooi cijfer? Voor een gemeente als Schaarbeek met meer dan 130.000 inwoners is dat veel te weinig. Zeker als je weet dat er meer mensen wachten op een plek daner plaatsen zijn. Volgens de laatste cijfers van Cycloparking staan 1.875 mensen op de wachtlijst voor een gewone fiets en 154 voor een bakfiets of longtail. En dat zijn enkel de mensen die de administratieve weg naar de officiële aanvraag al hebben gevonden. De werkelijke nood ligt vele malen hoger. In vergelijking met de andere Brusselse gemeenten is de uitdaging in Schaarbeek simpelweg de grootste van het hele gewest.
‘oplossing’ vanuit de gemeente
Hoe reageert het gemeentebestuur op deze enorme nood? In de begroting staat een bedrag van amper 50.000 euro ingeschreven voor veloboxen. Met een kostprijs van ongeveer 5.000 euro per box betekent dit dat er volgend jaar slechts 10 nieuwe boxen bijkomen. Dat is welgeteld 50 extra parkeerplaatsen voor een wachtlijst van bijna 2.000 mensen. Een druppel op een hete plaat.
Begin dit jaar lanceerde de gemeente een oproep aan de Schaarbekenaren om locaties voor de nieuwe veloboxen voor te stellen. De voorwaarden die daarbij gesteld werden, deden toch de wenkbrauwen fronsen: De voorgestelde locatiesmoeten bij voorkeur buiten groene ruimten of parkeerplaatsen voor auto’s liggen. We deden de test, en stelden enkele locaties op parkeerplaatsen voor. De administratie van het gemeentebestuur bezorgde ons effectief een negatieve reactie. Gevraagd naar een motivatie, kregen we te horen dat het hier een “politieke keuze” betrof.
Schepen van Mobiliteit Justine Harzé stelt dat het haar zelf om een absolute voorwaarde gaat: aan autoparkeerplaatsen wordt niet geraakt. Meer nog: “Duurzame mobiliteit mag niet ten koste gaan van een ander gebruik.” Ze wil de verschillende modi, auto en fiets, zogenaamd niet tegen elkaar opzetten. Maar door de keuze te maken om veloboxen niet op autoparkeerplaatsen te zetten zal dit ten koste gaan van plek om te wandelen, zitten, spelen en ontmoeten. Fietsers en voetgangers moeten het maar onderling uitvechten.
Een velobox op het voetpad plaatsen zonder dat dat ten koste gaat van de plek voor de voetganger, kinderwagen of de rolstoelgebruiker, dat is in een dichtgebouwde gemeente als Schaarbeek amper te vinden. Bovendien is het schrappen van autoparkeerplaatsen een belangrijke voorwaarde van het Gewest om aanspraak te kunnen maken op subsidies. De gemeente loopt zo belangrijke financiële middelen mis, geld dat ze goed had kunnen gebruiken om meer dan die schamele 50 plaatsen bij te creëren.
Eisen aan het gemeentebestuur
Echte investeringen in plaats van symbolen. Een budget van 50.000 euro staat niet in verhouding tot de wachtlijsten. Er is een meerjarenplan nodig met harde cijfers en een snelle uitrol. Dit in samenwerking met het Gewest, met Cycloparking, om de slagkracht en impact te vergroten.
Behoud van de publieke ruimte. Fietsparkeren mag niet ten koste gaan van de schaarse ruimte voor voetgangers, mensen met een beperking of het groen in de wijk.
Gebruik van bestaande infrastructuur. Maak werk van de belofte in het meerderheidsakkoord om ‘parkeergelegenheid buiten de openbare te vergroten door de creatie of het gedeelde gebruik van bestaande infrastructuren’
Laat van je horen
Contacteer schepen van mobiliteit Justine Harzé en het gemeentebestuur
- Personaliseer de voorbeeldbrief
- Bezorg de brief
- Op het gemeentehuis
- Via mail naar Justine Harzé en de burgemeester
Deze actie kwam tot stand dankzij Heroes for Zero, Avello, de Fietsersbond en bezorgde burgers. We roepen de gemeente Schaarbeek op om opnieuw haar fietsbeleid te beschermen, en niet enkele autoparkeervakken. Meer fietsen en minder auto’s zorgen voor een leefbare stad.